Horeca-informatiepunt en drie overtredingen, caf dicht

30 juni 2011

Horeca-informatiepunt en drie overtredingen, caf dicht

Met een horeca-informatiepunt en een nieuwe 'three-strikes-out' regeling bij overtredingen wil de SP de horecaoverlast op specifieke plekken in de stad aanpakken. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Er gaat nog veel mis bij de klachtenregistratie en handhaving. Wij doen een voorstel waardoor ondernemers, uitgaanspubliek en bewoners weten waar ze aan toe zijn."

Laurens Ivens)

Deze week discussieert de gemeenteraad over een aantal voorstellen voor de horeca in de stad, onder meer over verruiming van openingstijden, het terrassenbeleid en de mogelijke komst van 24-uurszaken. De SP vindt dat in een stad als Amsterdam alles moet kunnen: uitgaan, ondernemen n het genieten van een fatsoenlijke nachtrust. Op bepaalde plekken in de stad gaat dat nog niet altijd even goed samen. Daarom pleit de SP voor een centraal klachtenmeldpunt voor horecaoverlast, naar het voorbeeld van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS), waar klachten serieus worden behandeld en waar ook informatie kan worden verstrekt over bijvoorbeeld de duur van evenementen. Ivens: "Doordat er nauwkeurig in kaart wordt gebracht waar mensen overlast ervaren kan de politie gerichter handhaven. Ondernemers die nooit voor overlast zorgen worden op deze manier ontzien van extra controles. Gaat een ondernemer vaker de fout in, dan moet dat verstrekkende gevolgen hebben."

Dat laatste moet gebeuren met een 'three-strikes-out' regeling, specifiek vier soorten overtreding: discriminerend deurbeleid, geluidsoverlast, overtreding van afspraken over sluitingstijd en doorschenken aan dronken mensen. Ivens: "Een ondernemer die drie keer geregistreerd de fout ingaat op bovenstaande punten moet zijn vergunning voor bepaalde tijd inleveren en kan zijn zaak dus sluiten."

Lees het gehele voorstel van de SP hier.