Behoud tweede 50-meterbad voor Amsterdam

31 maart 2011

Behoud tweede 50-meterbad voor Amsterdam

Sportwethouder Van der Burg gaat op verzoek van de SP onderzoeken of er genoeg zwembadwater is voor sportzwemmers in Amsterdam. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens maakt zich daar zorgen over nu bekend is geworden dat het 50-meterbad in Amsterdam-Noord dichtgaat. Ivens: "Omdat er weinig zwemwater in de stad is moeten recreatie en sport vaak door elkaar plaatsvinden. Als het bad in Noord sluit, wordt de ruimte voor sportzwemmers in de stad wel erg beperkt."

Laurens Ivens)

Wethouder Van der Burg deelt de zorgen van de SP. Met het sluiten van het bad in Noord is het Sloterparkbad het enige zwembad in Amsterdam dat nog Olympische afmetingen heeft. Daarom wil de wethouder in kaart gaan brengen hoe intensief de zwembaden in Amsterdam worden gebruikt en hoe het staat met de zwembehoeften in de stad. Hij kijkt daarbij expliciet aar mogelijkheden voor 50-meterbaden. Ook gaat hij in overleg met de Zwembond.

Het veertig jaar oude Floraparkbad in Amsterdam-Noord had al enige tijd geleden vervangen moeten worden. Na jaren bakkeleien over de locatie ligt er nu een plan voor een nieuw complex met drie 25-meterbaden, een ligweide en een restaurant op vrijwel dezelfde plek waar het huidige bad staat. Om te voorkomen dat het binnenbad gesloten moet worden tijdens de bouwwerkzaamheden, zullen de bouwwerkzaamheden voor het nieuwe bad starten op de plek van het 50-meterbuitenbad. Een andere reden voor het verdwijnen van het bad is het feit dat stadsdeel Amsterdam-Noord het geld mist om het aan te leggen. Ivens: "Een 50-meterbad is natuurlijk ook een stedelijke voorziening, die een stadsdeel niet alleen zou moeten dragen. Daarom is het goed dat de wethouder de handschoen oppakt en gaat onderzoeken wat de mogelijkheden zijn."