Zorgwethouder schiet weer niet te hulp

23 maart 2011

Zorgwethouder schiet weer niet te hulp

Wethouder Van der Burg (VVD), officieel verantwoordelijk voor de zorg in Amsterdam, gaat niet in op het verzoek van de SP om te onderzoeken of zorginstellingen bewoners een bijdrage laten betalen voor diensten die door de overheid vergoed worden. SP-raadslid Maureen van der Pligt: "De kans is groot dat ouderen in deze stad letterlijk worden opgelicht door zorginstellingen, maar de wethouder zorg ziet weer geen reden om in te grijpen."

Maureen van der Pligt)

Uit een inventarisatie van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) van begin maart bleek dat veel verpleeg- en verzorgingshuizen in Nederland bewoners laten betalen voor diensten die via de AWBZ worden vergoed. Zo moeten sommige bewoners extra betalen voor voeding, voor wc-papier en voor het laten doen van de was. In reactie op de inventarisatie stelde de SP-fractie in de gemeenteraad de vraag of de gemeente kon onderzoeken of deze praktijken ook in Amsterdam voorkomen. De wethouder antwoordde deze week echter dat zo'n onderzoek hem overbodig lijkt. Als mensen klachten hebben, moeten ze zich melden bij de NZa, aldus Van der Burg. Ook is hij niet van plan de minister te vragen op te treden als zou blijken dat Amsterdamse zorginstellingen dit soort fraude plegen.

Van der Pligt: "Deze wethouder zet zichzelf neer als een zeer kritisch volger van de zorgsector in Amsterdam. Maar bij nijpende problemen als de misstanden bij Osira of deze kwestie de mogelijkheid dat Amsterdamse ouderen moeten betalen voor feitelijk gratis zorg zien we heel weinig activiteit. Gesprekken voeren met directieleden en de hete pieper doorschuiven is het devies. Dat is niet de kritische houding die wij van een wethouder zorg van een grote stad verwachten en helpt de zorg in deze stad niet vooruit."