Wethouder moet SP-voorstellen daklozen uitvoeren

14 maart 2011

Wethouder moet SP-voorstellen daklozen uitvoeren

Wethouder Eric van der Burg (VVD) kan een deel van zijn daklozenaanpak in Amsterdam niet uitvoeren omdat die in strijd is met de unaniem aangenomen SP-notitie ter ondersteuning van daklozen. SP-raadslid Maureen van der Pligt: "Van der Burg wilde een groot deel van de laagdrempelige opvang van daklozen wegbezuinigen, daar heeft de raad een stokje voorgestoken met het aannemen van ons plan."

Maureen van der Pligt)

De SP kwam vorig jaar met een initiatiefvoorstel om de positie van daklozen in de stad te verbeteren. Daarin werd gepleit voor meer laagdrempelige opvang, bijvoorbeeld in leegstaande stadsdeelkantoren, en het openhouden van de zogenoemde stoelenproject in de zomermaanden. Dat project biedt het hele jaar door slaapplekken aan daklozen, maar gaat vanwege personeelsgebrek dicht in de zomer. Ook stelde de SP voor het boetebeleid ten aanzien van daklozen te versoepelen. Amsterdamse daklozen krijgen jaarlijks honderden boetes wegens 'doelloos rondhangen' of 'samenscholen'. De meesten kunnen die boetes niet betalen en gaan na een aantal verbalen een tijd de gevangenis in, wat de gemeenschap meer geld kost dan een slaapplaats in de opvang.

Het initiatiefvoorstel van de SP werd onlangs unaniem zonder stemming aangenomen door de gemeenteraad. Dat betekende een streep door de rekening voor wethouder van der Burg die heel andere plannen met de daklozen had. Hij wilde het gros van het geld dat wordt uitgegeven aan laagdrempelige nacht- en dagopvang en gebruikersruimtes uitgeven aan projecten voor begeleid wonen voor (ex-)daklozen. Van der Pligt: "Wij hebben niets tegen het aanbieden van begeleid wonen aan daklozen, maar dat mag niet ten koste gaan van de nog steeds broodnodige laagdrempelige opvang en gebruikersruimtes. Er zijn namelijk nog steeds mensen in Amsterdam die een deel van de week op zoek moeten naar een portiek of een andere beschutte plek om de nacht door te brengen omdat de opvang vol zit.”

De mogelijkheid bestaat overigens dat een aantal partijen in de gemeenteraad van mening is dat het initiatiefvoorstel van de SP 'per ongeluk' is aangenomen. Als partijen tegen een voorstel willen stemmen, horen ze aan te geven dat het voorstel in stemming moet worden gebracht. Dat is in het geval van het daklozenvoorstel van de SP niet gebeurd. Van der Pligt: "Wij gaan ervan uit dat niemand zich vergist heeft in de raad en alle leden daadwerkelijk extra ondersteuning voor de daklozen willen. Dat betekent dat de wethouder zijn plannen dus fiks moet bijstellen."