Daklozen beboeten gemeenteraadsleden voor doelloos rondhangen

21 oktober 2010

Daklozen beboeten gemeenteraadsleden voor doelloos rondhangen

Uit protest tegen het boetebeleid tegen Amsterdamse daklozen beboetten leden van de Daklozenvakbond donderdag symbolisch verschillende gemeenteraadsleden. Deze actie werd gehouden ter ondersteuning van een voorstel van de SP om daklozen niet te beboeten voor buitenslapen en rondhangen zolang er niet genoeg opvangplekken zijn.

'Agent' en 'boef' beboetten gemeenteraadsleden)

Amsterdamse daklozen krijgen jaarlijks honderden boetes wegens 'doelloos rondhangen' of 'samenscholen'. De meesten kunnen die boetes niet betalen en gaan na een aantal verbalen een tijd de gevangenis in. Als ze in een traject zaten, moeten ze na detentie weer van voren af aan beginnen. Daklozenvakbond bestuurslid Henk Ribbink: "Het boetebeleid is dus van alle kanten contraproductief. Daklozen krijgen boetes voor een vergrijp dat ze, door een gebrek aan opvangplekken, vaak niet kunnen voorkomen. De boetes worden nooit betaald, maar als een dakloze gevangengezet wordt is de samenleving wel 350 euro per dakloze per dag kwijt. Dat is toch verkwisting van gemeenschapsgeld."

van der Laan neemt de eisen in ontvangst)
Burgemeester Van der Laan, beschermheer van de daklozenvakbond, neemt de eisen in ontvangst

Ribbink wil dat de politie het rondhangen van daklozen gaat gedogen tot er genoeg opvangplekken zijn. "Als de overheid geld over heeft om daklozen vast te zetten, heeft zij ook geld om opvangplekken te regelen. Die zijn per dag aanzienlijk goedkoper en helpen daklozen met een beetje begeleiding ook nog verder in hun leven." De eisen van de daklozen werden overhandigd aan burgemeester Van der Laan, beschermheer van de vakbond, die toezegde hier goed naar te kijken. Ook complimenteerde Van der Laan SP-gemeenteraadslid Maureen van der Pligt met haar voortdurende inzet voor deze groep Amsterdammers.