Einde aan bezuinigingen politie

30 juni 2010

Einde aan bezuinigingen politie

De regering moet stoppen met de bezuinigingen op de politie. De Tweede Kamer steunde dinsdag het voorstel van SP-Kamerlid Van Raak om de voorgenomen bezuinigingen, oplopend tot 192 miljoen euro per jaar, stop te zetten. De politie kreeg deze bezuinigingen opgelegd door oud-PvdA-minister Ter Horst. Voor Amsterdam zou dit betekenen dat het versoberen van de voorzieningen voor agenten geen doorgang hoeft te vinden.

Van Raak: "Meer dan de helft van de politiekorpsen verkeert in financiëe problemen. Overal hebben agenten een gebrek aan collega’s en kunnen de roosters nauwelijks worden gevuld. Volgens de politiebonden draait de politie op dit moment al op crepeersterkte. Het is onverantwoord om de politie nu honderden miljoenen te laten bezuinigen. Ik ben blij dat de Tweede Kamer haar verantwoordelijkheid heeft genomen en de regering heeft teruggefloten."

Het Amsterdamse politiekorps zou met minder goede voorzieningen en slechtere arbeidsomstandigheden aan het werk moeten als de bezuinigingen doorgaan. De topsalarissen van de drie mensen van de politieleiding zouden wel ongewijzigd blijven. De SP verzet zich al enige tijd tegen deze bezuinigingen, omdat veel agenten klagen over de werkomstandigheden en zelfs het korps de rug toe keren. De tekorten bij de politie leiden niet alleen tot onveilige wijken, maar ook tot het weigeren van vergunningen voor grote evenementen zoals het plaatsen van grote schermen om het WK te kijken.

Deze bezuinigingen waren volgens Van Raak een bom onder de politie: "Dit gevaar is nu geweken, maar we zijn er nog niet. De komende jaren moeten we veel investeren in de politie. In blauw op straat en politie in de buurt. Ook moeten we de agenten het werk gemakkelijker maken. Door flink te snoeien in nodeloze bureaucratie en te voorkomen dat zaken op de plank blijven liggen."