Vreugde over opblazen filebelasting Amsterdam

1 mei 2010

Vreugde over opblazen filebelasting Amsterdam

De SP is verheugd dat de proef met de filebelasting in de regio Amsterdam door wethouder Gerson (PvdA) is opgeblazen. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Het niet uitvoeren van deze proef bespaart enkele miljoenen en bovendien blijft nu de oneerlijke filebelasting uit zicht." Of de proef door Gerson per ongeluk of met opzet opgeblazen is, blijft nog de vraag. Ivens wil daarover snel opheldering krijgen.

Laurens Ivens)

In een brief aan minister Eurlings schrijft Gerson met steun van VNO-NCW dat het spitstarief verdubbeld en het proefgebied aanzienlijk vergroot zal worden, ondanks dat de minister ondertussen de kilometerheffing heeft afgeblazen. In reactie op deze brief trekt Eurlings nu alle steun voor de Amsterdamse proef in. Ivens: "Gerson heeft hoog spel gespeeld, alles of niets. Hierdoor is de proef opgeblazen. Opvallend is dat Gerson wel VNO-NCW hierbij betrok maar er geen overleg plaatsvond met zowel de gemeenteraad als het Rijk. Het lijkt wel alsof Gerson doelbewust de proef om zeep wilde helpen."

De SP heeft zich altijd tegen de proef verzet, omdat de kilometerheffing onnodig veel geld kost en bovendien erg oneerlijk is, zeker zolang er onvoldoende alternatieven zijn. Ook de VVD verzette zich altijd tegen deze proef, terwijl hun nieuwe collegepartners PvdA en GroenLinks dit juist toejuichen. Ivens: "Het collegeakkoord spreekt hier met geen woord over, alsof ze al wisten dat deze proef afgeblazen zou worden. Of zou het juist opgeblazen zijn om een pijnpunt voor het nieuwe college te voorkomen? In ieder geval is opheldering over wat hier gebeurd is snel nodig."