Ongedekte cheque van half miljard voor Noord-Zuidlijn

3 juli 2009

Ongedekte cheque van half miljard voor Noord-Zuidlijn

Er is geen duidelijkheid over de risico's van het boren, er is geen deugdelijke kosten-batenanalyse gemaakt en er is geen serieus onderzoek gedaan naar alternatieven. Toch stemde de gemeenteraad deze week voor het op de oude voet doorgaan met de aanleg van de Noord-Zuidlijn. Alleen de SP stemde tegen. "Na de verzakking aan de Vijzelgracht en het aftreden van wethouder Herrema leek een moment van herbezinning te zijn ingelast. Maar daar is klaarblijkelijk niks van terecht gekomen. De gemeenteraad laat zich voor de tweede keer in het pak naaien", aldus SP-raadslid Hans Bakker.

Hans Bakker)

Wethouder Gerson, de opvolger van Herrema op het dossier Noord-Zuidlijn, sprak van een historisch moment, de impasse in de aanleg van de lijn was doorbroken. Maar de SP ziet niet wat er veranderd is sinds het aftreden van Herrema. Bakker: "De rapportage van de commissie Veerman stelt teleur en roept voornamelijk vragen op. De berekening van kosten en baten van de lijn is nattevingerwerk en voldoet niet aan de eisen die de Rijksoverheid eraan stelt. De vervoerswaarde van het huidige project is ook volstrekt onduidelijk: de verschillende schattingen liggen tienduizenden reizigers uit elkaar. En een door de hele raad gesteund voorstel om serieuze alternatieven te onderzoeken is terzijde geschoven."

Ook over dat laatste is Bakker erg teleurgesteld Het door de SP onderzochte alternatief "De Noord-Zuidlijn Bovengronds" werd niet als volwaardig behandeld in de raad. Het zou onhaalbaar zijn en de kosten en baten onduidelijk, aldus andere partijen en de wethouder. "Dat wordt gezegd terwijl Amsterdam volgens Veerman op zoek moet naar een half miljard euro extra om de huidige lijn af te bouwen. En terwijl Den Haag al heeft gezegd geen cent meer in het project te willen steken. Ons plan is aanzienlijk goedkoper dan de Noord-Zuidlijn die nu wordt aangelegd", aldus Bakker. "Harry van Bommel had gelijk toen hij jaren geleden als raadslid hier zei: 'De Noord-Zuidlijn is een geloof'. Even werd het geloof ondermijnd, maar het is weer terug. Van optimisme naar realisme naar optimisme. De Noord-Zuidlijn als halleluja-project."