Drugstest moet terug op feesten

9 april 2009

Drugstest moet terug op feesten

Het testen van drugs moet weer worden toegestaan in het Amsterdamse uitgaansleven. Dat zegt SP-fractievoorzitter Remine Alberts naar aanleiding van berichten dat de laatste tijd steeds vaker versneden xtc-pillen opduiken in de stad. "Amsterdammers worden opgelicht en hun veiligheid en gezondheid komt in gevaar. Door te testen kan een deel van dat gevaar worden weggenomen", aldus Alberts.

Remine Alberts)

In het Amsterdamse uitgaansleven wordt steeds vaker vervuilde xtc gevonden. Hierdoor zijn mensen eerder geneigd over te stappen naar potentieel gevaarlijkere middelen als speed en ghb, waar de kwaliteit nog niet van in het geding is. Alberts: "De SP is altijd voorstander geweest van drugstests, vooral op feesten, om het risico dat mensen vervuilde drugs gebruiken zo klein mogelijk te houden. Minister Klink van Volksgezondheid is echter tegen drugstests op feesten. Ik denk dat de recente berichten aanleiding genoeg zijn voor burgemeester Cohen om hier nog eens een pittig gesprek met Klink over te voeren."