Behoud werkplekken ex-gedetineerden bij Lockerstallingen

7 april 2009

Behoud werkplekken ex-gedetineerden bij Lockerstallingen

Amsterdam moet garanderen dat er ook na aanbesteding voldoende werkplekken blijven voor ex-gedetineerden bij de bewaakte fietsenstallingen van Locker. Dat eist SP-raadslid Hans Bakker. "Als die garantie niet kan worden gegeven, moet de aanbesteding van de bewaakte fietsenstallingen worden afgeblazen."

Hans Bakker)

Vijf van de zeven Locker-stallingen worden op dit moment beheerd door Stichting Werkprojecten Amsterdam, die daar 110 ex-gedetineerden en mensen met meervoudige problematiek heeft werken. Onderzoek heeft uitgewezen dat zij dat naar volle tevredenheid doen en dat bovendien de recidive onder de ex-gedetineerden is afgenomen. Vorig jaar heeft de gemeente echter het besluit genomen dat het beheer van de stallingen moet worden aanbesteed. Bakker is bezorgd over de aanbestedingsplannen: "Niet alleen bestaat het risico dat deze kwetsbare groep werknemers hierdoor op straat komt te staan, maar ook dat een deel van hen vervolgens weer het slechte pad op gaat. Dat kost Amsterdam meer geld dan hen in dienst houden."

Volgens de SP is er geen enkele reden, ook geen juridische, om de stallingen aan te besteden. Als de gemeente blijft vasthouden aan aanbesteding, wil Bakker dat zij daarbij de eis stelt dat er voldoende werkplekken bij de stallingen blijven voor moeilijk inzetbare mensen, onder wie ex-gedetineerden. "Aanbesteding of niet, er moet een vast en
duidelijk percentage moeilijk inzetbare mensen een plek kunnen vinden bij de stallingen", aldus Bakker.