Vakmanschap is beterschap

24 augustus 2007

Vakmanschap is beterschap

Te laat komen of dreigen met geweld: de 'vakmeesters' van het rentegratieproject van Stichting Herstelling straffen het direct af. SP- Kamerleden Jasper van Dijk, Renske Leijten en het Amsterdamse gemeenteraadslid Maureen van der Pligt zijn zeer enthousiast over de stichting die tot doel heeft schooluitvallers discipline en een vak bij te brengen. "Met toewijding, aandacht en begeleiding van vakmensen krijgen deze moeilijke jongeren weer zelfvertrouwen. Dit soort trajecten zijn hard nodig voor schooluitvallers", aldus de drie SP-ers. Verslag van een werkbezoek.

'Rentegratie is mensenwerk', zegt stichtingsdirecteur Edward Neering. Volgens hem gebeurt het te vaak dat dossiers van jongeren bij de Sociale Dienst worden ingevoerd in een computerprogramma, waarna de klantmanager ze doorverwijst naar n van de vele private rentegratiebedrijfjes. Die zijn er volgens Neering lang niet altijd op gericht om jongeren 'duurzaam' te rentegreren, maar vooral op snel resultaat. Dat kan leiden tot een aaneenschakeling van mislukkingen en teleurstellingen, terwijl zijn stichting de infrastructuur, de kennis, de tijd en aandacht heeft om dit soort jongeren met meerdere problemen te helpen. De Stichting Herstelling werkt naar een duurzaam resultaat, in tegenstelling tot de private bedrijven, die via de aanbesteding voor een zo laag mogelijk bedrag de jongeren snel wil afleveren.

Groepsfoto werkbezoek)

De meeste jongeren in het project hebben hun schoolopleiding niet afgemaakt. Sommigen zijn in aanraking geweest met Justitie. Velen zijn opgegroeid in de armere wijken van Amsterdam. Het zijn jongeren met schulden en/ of psychische problemen, die soms uit gebroken gezinnen komen. Vele zijn opgegroeid met veel geweld, zijn verwaarloosd of soms zelfs seksueel misbruikt. Elke deelnemer krijgt een persoonlijke mentor die ze acht weken lang allerlei vormen van werk laat uitproberen. De mentor werkt zelf mee n observeert de jongere. Als ze 's ochtends niet komen opdagen, is er een groep medewerkers die rondrijdt om ze op te zoeken. Na twee maanden krijgt elke jongere een zorgvuldig advies, dat aansluiting op een passend werktraject garandeert. En van die werktrajecten is erg bijzonder. De jongeren 'met een grote afstand tot de arbeidsmarkt' knappen op dit moment onder begeleiding van de vakmensen een bijzondere serie verdedigingswerken op van het einde van de 19e eeuw: de Stelling van Amsterdam.

Werkbezoek)

Leijten, Van Dijk en Van der Pligt zijn zeer te spreken over de aanpak van Stichting Herstelling. Ze zijn er van overtuigd dat de werkwijze van de stichting (praktijkgericht leren met intensieve begeleiding) een opsteker is voor het onderwijs, dat nu veel te theoretisch is voor deze groep. Ook zijn zij van mening dat de publieke rentegratie tot een veel duurzamer resultaat leidt dan de private bedrijven.