SP lanceert krant 'Gun jongeren de ruimte'

11 april 2008

SP lanceert krant 'Gun jongeren de ruimte'

De SP gaat vanaf dit weekend een krant in Amsterdam huis-aan-huis verspreiden met daarin oplossingen om jeugd weer de ruimte te geven in Amsterdam. Deze krant is een reactie op het beleid van het Amsterdamse College dat wel wil optreden tegen ontspoorde jongeren, maar nog te weinig doet aan het voorkomen van problemen met de jeugd. Bij ruim 150.000 huishoudens zal deze krant de komende maand op de deurmat vallen en ook op straat zullen duizenden kranten worden uitgedeeld.

De Rooie Amsterdammer)

Volgens SP-raadslid Maureen van der Pligt is het hard nodig om een sterk tegengeluid te laten horen op de spierballentaal van partijen als de VVD en de PvdA. "Het aanpakken van ontspoorde jongeren is voor de SP van groot belang, zeker nu we zien dat er steeds meer criminele jongeren in Amsterdam komen. Maar de SP wil vooral ook voorkomen dat jongeren in het criminele circuit komen. Daarom is het nodig dat de samenleving niet alleen allerlei verboden aan de jongeren oplegt, maar hen vooral ook de nodige zorg geeft en een kans gunt om zich te ontwikkelen binnen de samenleving."

In de krant heeft de SP een interview met een ondernemer die zelf investeert in probleemjongeren door hen een kans te geven in zijn bedrijf. Ook spreekt een buurtregisseur zich uit tegen het alleen maar opsluiten van criminele jongeren. Volgens hem moet tijdens de detentie met de jongeren gewerkt worden aan een toekomst. Verder geeft de SP in de krant aan wat voor concrete oplossingen zij heeft om de problemen met de jeugd in Amsterdam aan te pakken.

U kunt <%media(20080411-jk_adam_0208.pdf|hier)%> pdf-document, om dit documenten te lezen heeft u mogelijk extra software nodig. Klik voor meer uitleg. de eerste drie pagina's van de krant downloaden. De vierde pagina is verschillend per stadsdeel.