SP wil blijven werken aan sociaal stadsbestuur

20 mei 2014

SP wil blijven werken aan sociaal stadsbestuur

SP-fractievoorzitter Laurens Ivens wil blijven werken aan de vorming van een stabiel en sociaal stadsbestuur, en roept andere partijen op om constructief te gaan handelen. Dat is de reactie van Ivens nu de optie D66, VVD, SP en GroenLinks buiten beeld is omdat niet al die vier partijen daar nu over willen praten. “Gisteren was het precies twee maanden geleden dat de verkiezingen waren. We zitten nog steeds in een impasse terwijl de stad erbij gebaat is dat er snel een stabiel en sociaal stadsbestuur komt. Wij staan klaar om daarvoor onze verantwoordelijkheid te nemen.”

Afgelopen vrijdag stelden verkenners Van Boxtel en Vliegenthart een optie van vier partijen voor. Na overleg met zijn fractie liet Ivens maandag weten dat de optie van de verkenners niet zijn eerste keuze was. “Getalsmatig zouden VVD, GroenLinks of wij overbodig zijn. Maar als er goede afspraken gemaakt konden worden en als niet alles dichtgetimmerd zou worden, had dit onderzocht kunnen worden. Maar als niet alle vier de partijen daartoe bereid zijn dan houdt het op.”

Volgens Ivens zijn er nog steeds goede mogelijkheden voor een sociaal stadsbestuur die recht doen aan de verkiezingsuitslag. Ivens: “Wij hebben de verkiezingen gewonnen en het is tijd dat Amsterdam dat via een sociaal stadsbestuur gaat merken. Als het aan ons ligt komt er snel een einde aan de impasse, de SP wil werken aan een sociaal stadsbestuur.”