Burgemeester in gesprek met Ummah-moskee na vechtpartijen

21 december 2016

Burgemeester in gesprek met Ummah-moskee na vechtpartijen

Burgemeester Van der Laan gaat in gesprek met de Ummah-moskee in Nieuw-West nadat daar de afgelopen tijd een aantal keer gewelddadige, radicale jongeren de orde hebben verstoord. Dat kondigde hij aan na vragen van de SP vandaag in de gemeenteraad. SP-raadslid Peter Kwint: "De SP gaat niet over wat mensen geloven. Maar als een groep jonge salafistische jongeren met geweld de macht dreigt te grijpen, dan moet de overheid ingrijpen. Goed dat de burgemeester langsgaat om dat te benadrukken."

Bij de Ummah-moskee zijn in de afgelopen weken meerdere geweldsincidenten geweest. Twee weken terug werd de tachtigjarige gebedsoproeper tegen de grond gewerkt. Afgelopen week was er een vechtpartij waarbij twee mensen zijn opgepakt, en een ouder iemand in het ziekenhuis belandde.

De burgemeester kondigde aan op de koffie te willen gaan bij de moskee om in gesprek te gaan over wat er aan de hand is, en om duidelijk te maken dat geweld niet acceptabel is. "Dat wordt hele sterke koffie" aldus de burgemeester. Kwint: "Eerder werd gezegd dat hier sprake was van incidenten. Dat is duidelijk niet het geval. Moskeebezoekers moeten zich veilig kunnen voelen en de gemeente moet goed in de gaten houden of de machtsstrijd niet ontaardt in nog meer geweld of een mogelijke machtsovername binnen de moskee door een groep integratieondermijnende en mogelijk gewelddadige fanatici. Daar heeft Amsterdam ook op lange termijn geen belang bij."