Behoud de rechtstreekse verbinding van Tram 3: Deel jouw verhaal!
Behoud de rechtstreekse verbinding van Tram 3: Deel jouw verhaal!

In de nieuwe dienstregeling die het GVB voor 2026 heeft gemaakt wordt lijn 3 geschrapt. Wie voortaan van Oost naar West wil reizen, moet gaan overstappen, de rechtstreekse Oost-West verbinding verdwijnt. SP-raadslid Erik Bobeldijk: Te veel beleid wordt gemaakt vanachter de tekentafel, zonder na te denken hoe het verlies van lijn 3 ingrijpt op het dagelijks leven van bewoners.” De SP roept daarom op om jouw verhaal hier te delen met de politici en beleidsmakers.
Een bewonerspetitie om de rechtstreekse route van lijn 3 te behouden is inmiddels al duizenden keren ondertekend. De route van lijn 3 - van het Frederik Hendrikplantsoen in West naar het Flevopark in Oost – wordt dan overgenomen door de tramlijnen 7, 25 en 12. Door andere trams de route van lijn 3 te laten overnemen, blijft op papier alles goed bereikbaar. Maar in de praktijk betekent dit vooral dat ouderen en Amsterdammers die slecht ter been zijn hun vertrouwde verbinding naar de Dappermarkt, de Albert Cuyp of het OLVG ziekenhuis in Oost verliezen.
De SP verzet zich al langere tijd tegen het schrappen van rechtstreekse verbindingen en het creëren van extra overstappen. Een ander voorbeeld hiervan is het verzet tegen het schrappen van metrolijn 53, waardoor de bewoners uit het Oosten van de Bijlmer hun rechtstreekse verbinding met het Centraal Station zouden verliezen.
Het Amsterdamse lijnennet is sinds de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 flink op de schop gegooid. Ook toen kreeg de SP van veel van bewoners uit Noord, West en Nieuw-West te horen dat de ov-verbindingen achteruit zijn gegaan en dat er grote onvrede is over het feit dat men steeds meer moet overstappen.

Naast de komst van de Noord/Zuidlijn spelen langdurige bezuinigingen vanuit Den Haag ook een grote rol in de verschraling van het Amsterdamse openbaar vervoer. Hoewel de Tweede Kamer deze week nog een voorstel heeft aangenomen die de grootste klappen moet opvangen, hangen de grote steden nog altijd een bezuiniging van 110 miljoen euro boven het hoofd.
Bobeldijk: ‘Het blijft zaak om ons fel te verzetten tegen het uitkleden van het openbaar vervoer. Deel daarom jouw verhaal over lijn 3. Uiteindelijk is het ov een publieke voorziening die van ons allemaal is. Laten we Amsterdam sociaal en bereikbaar houden, met meer en beter openbaar vervoer in plaats van minder.’
