Verkiezingsprogramma 2014-2018

11. Degelijke financiën voor sociale investeringen

Amsterdam heeft sociale investeringen nodig. Omdat een gemeente een sluitende begroting moet hebben, is het maken van keuzes onvermijdelijk. De afgelopen jaren is te veel geld verspild aan prestigeprojecten, bureaucratie en marktwerking. Het is nu tijd om het gezamenlijke geld van de Amsterdammers ook te gebruiken voor de noden van de Amsterdammers. De SP heeft de afgelopen jaren al succesvol strijd gevoerd tegen topsalarissen bij de overheid. Zo mogen dankzij de SP medewerkers van de gemeente nooit meer verdienen dan een wethouder. Daarnaast geldt voor verzelfstandigde gemeentelijke bedrijven tegenwoordig de balkenendenorm.

De afgelopen jaren is bij financiële tegenwind telkens de kaasschaaf over de Amsterdamse uitgaven gegaan. Overal werd iets bezuinigd, maar echte keuzes bleven uit. Vooral de mensen die hard de steun van de gemeente nodig hebben, zijn de dupe geworden van dit beleid. Niet kiezen betekent dat de zwaksten de rekening gepresenteerd krijgen. De SP wil hier een einde aan maken door wel tot heldere keuze s te komen.

SP-voorstellen in de gemeenteraad gingen de afgelopen jaren altijd gepaard met een solide financiële dekking. Ook in het bestuur in Amsterdam-Noord hebben we op een verstandige manier vaak harde bezuinigingen doorgevoerd: op gebouwen in plaats van op activiteiten, op promotie in plaats van op voorzieningen.

Belangrijke pijlers voor sociale en degelijke financiën zijn:

Stop de geldverspilling: een efficiëntere gemeentelijke organisatie
  • Het bedrag dat naar politici gaat moet fors kleiner. Raadsleden krijgen 20 procent minder vergoeding en kunnen voortaan niet meer rekenen op extraatjes zoals een computer- en reiskostenvergoeding. Bovendien gaat er 30 procent van de fractievergoeding af. De vergoeding van deelraadsleden neemt met 75 procent af. Fractievergoedingen in de stadsdelen schaffen we af. Ex-(stadsdeel)bestuurders worden gestimuleerd snel weer aan het werk te gaan om zo veel mogelijk wachtgeld te besparen.
  • De bezuinigingen op gemeentelijk personeel moeten niet via externe inhuur weer teniet worden gedaan. Niet meer dan 5 procent van alle loonkosten voor personele ondersteuning mag naar externe inhuur gaan. Daarbij kijken we ook naar advies- en projectbureaus.
  • Geen ambtenaar of medewerker van de gemeentelijke organisatie zal meer verdienen dan de verantwoordelijk wethouder. Leidinggevenden van gesubsidieerde organisaties mogen niet meer verdienen dan wethouders.
  • Als de gemeente een taak, concessie of opdracht wettelijk niet hoeft aan te besteden, moet zij dat ook niet doen. Zo besparen we op aanbestedingskosten.
Stop de geldverkwisting: bespaar waar mogelijk
  • De gemeente stopt met het subsidiëren van grote evenementen die het met commerciële sponsoring ook redden. De promotie van Amsterdam levert ondernemers veel winst op. De gemeente laat die taak daarom over aan het bedrijfsleven.
  • De plannen voor te dure ondergrondse (fiets)parkeergarages worden afgeblazen. De noodzaak van de Singelgrachtgarage (ca. 60 miljoen euro) en de Boerenweteringgarage (ca. 40 miljoen euro) is niet aangetoond.
  • Schoolzwemmen wordt voortaan alleen aangeboden aan kinderen die nog geen zwemdiploma hebben.
  • Goed onderhoud van straten en pleinen en hergebruik van materialen vinden we belangrijker dan luxe herinrichting met nieuw, duur materiaal.
Eerlijk delen: iedereen draagt bij aan een mooie stad
  • De gemiddelde belastingdruk van lokale belastingen wordt niet zwaarder voor een Amsterdammer. De hondenbelasting wordt afgeschaft. Er is geen enkele reden om alleen dit huisdier te belasten. Bovendien is het heffen van deze belasting relatief duur.
  • Het erfpachtstelsel voorkomt dat grondwinsten in handen van speculanten of ontwikkelaars vallen en Amsterdam inkomsten mist. Amsterdam is van ons allemaal, het Amsterdamse water, de Amsterdamse lucht en de Amsterdamse grond dus ook. Het erfpachtstelsel wordt wel verbeterd. Het wordt duidelijker waar de hoogte van de erfpacht op gebaseerd wordt, rekeningen worden jaarlijks verstuurd.
  • De toeristenbelasting wordt passend gemaakt. Er komt een einde aan de oneerlijke situatie dat een Amsterdammer veel meer belasting betaalt voor een dag in zijn stad dan een buitenlandse toerist.
Investeer sociaal
  • Het geld dat de verkoop van de aandelen in energiemaatschappij Nuon en het overrendement van Schiphol hebben opgebracht is in een investeringsfonds gestort. Dit fonds moet worden ingezet voor maatschappelijke investeringen.
  • Amsterdam streeft ernaar Fair Trade-gemeente te worden. Dit betekent dat koffie, thee, chocola, groenten en fruit voor de gemeentelijke organisatie, daaraan gelieerde organisaties en scholen, worden ingekocht met een eerlijke-prijsgarantie voor de boeren in het land van herkomst van deze producten.