Verkiezingsprogramma 2014-2018

10. Een levendige stad vol sport, cultuur en plezier

Amsterdam is een prachtige stad met een rijk cultureel en sportief verleden en heden. Willen we die rijkdom in de toekomst behouden, dan moeten we hier wel in blijven investeren. Na jarenlange bezuinigingen is het nu de hoogste tijd om cultuur weer echt te waarderen. Kunst en cultuur mogen niet afhankelijk worden van de grillen van de markt en private sponsoren.

Sport is belangrijk voor een gezond leven, maar ook goed voor de geestelijke ontwikkeling en bovenal leuk om te doen. Iedereen moet dus de sport kunnen beoefenen die hem of haar gelukkig maakt. Populaire sporten in de buurt, bijzondere sporten in de stad, en dit allemaal betaalbaar.

Juist het leven en de energie van de stad zorgt soms ook voor overlast. Dat moet onderkend worden en overlast moet een aandachtspunt worden, niet omdat we willen beknotten maar verbeteren. We willen een levendige stad, maar ook een stad waar rustig geslapen kan worden. Dit betekent dat in sommige gebieden meer kan dan in andere gebieden. Nu al raken op voorstel van de SP horecaondernemers die veelvuldig overlast veroorzaken de vergunning kwijt. Dat zetten we door. Buurtbewoners beschermen we even goed als het levendige karakter van onze wereldstad.

Belangrijke pijlers voor een bruisende stad zijn:

Bereikbare kunst en cultuur: in de buurt en betaalbaar
  • De beste stadspromotie is een bloeiend cultureel leven. Het geld dat is gereserveerd voor ‘citymarketing’ – de promotie van de stad – wordt voortaan ingezet voor Amsterdamse kunst en cultuur.
  • Alle Amsterdammers krijgen jaarlijks een kaartje om een museum in de stad gratis te bezoeken. Grote musea worden gastvrijer door 's avonds langer open te blijven.
  • Belangrijk bij het verstrekken van kunstsubsidies is in hoeverre instellingen kunst en cultuur op een toegankelijke manier aanbieden. Initiatieven waar mensen gratis (of erg goedkoop) met kunst in aanraking kunnen komen en kunst(instellingen) in de buurten zijn belangrijk.
  • Cultuur heeft beoefenaars nodig, die ergens het vak moeten leren. De SP zet in op het ondersteunen van ‘buurtcultuur’ in de breedste zin van het woord, bijvoorbeeld buurttheaters en kleine poppodia.
Amsterdam sportstad: sport voor iedereen
  • In iedere buurt moeten voldoende sport- en spelvoorzieningen aanwezig zijn. Het is belangrijk dat iedereen van jong tot oud de ruimte heeft om buiten te spelen en te sporten. Er komt een einde aan de verplaatsing van sportaccommodaties naar de rand van de stad. Het is belangrijk dat sporten laagdrempelig wordt gemaakt en dat sportinstellingen overal toegankelijk in de buurt zijn.
  • Achterstallig onderhoud aan sportaccommodaties wordt weggewerkt.
  • De gemeente garandeert dat het Jeugdsportfonds elk jaar voldoende gevuld is, door het zelf te vullen en sponsoren te werven. Het fonds maakt het voor elk kind in Amsterdam mogelijk regelmatig te sporten, ook als ouders de contributie of sportkleding en schoenen niet kunnen betalen.
Feesten: met respect voor een ander
  • Een bruisend cultureel leven vindt ook in de nacht plaats. Er wordt geen vast aantal 24-uursvergunningen voor horeca afgegeven, maar gekeken hoeveel overlast een vergunning geeft. Als een 24-uursvergunning geen overlast geeft kan elke ondernemer die aanvragen.
  • De overlast van de horeca wordt aangepakt. Klachten hierover kunnen gedurende de hele dag doorgegeven worden bij de Horeca-OverlastTelefoon die in contact staat met de politie.
  • Horecaondernemers die de regels rondom geluid, geweld, drugshandel of discriminatie overtreden, moeten de deur sluiten.
  • Discriminatie bij het deurbeleid van horecagelegenheden is onaanvaardbaar. Een eigenaar die aantoonbaar discrimineert, raakt zijn vergunning kwijt.