Keer het zorgpersoneel de rug niet toe

10 mei 2020

Keer het zorgpersoneel de rug niet toe

“We wilden personeel laten testen, maar we mochten niet“
Onderzoeksjournalisten vonden uit dat verpleeghuizen in Nederland in maart een ramp wilden voorkomen door hun personeel te laten testen. Ze werden geweigerd. Laboratoria hadden voldoende testcapaciteit in huis, maar hielden vast aan strenge RIVM-richtlijnen. Wat ongelofelijk schrijnend.

De weigering kwam mede omdat niemand wist hoeveel capaciteit er was. Marktwerking had geleid tot een wildgroei aan laboratoria. Stel je eens voor dat je zorgverlener bent, zo in de steek werd gelaten en daarna misschien wel kwetsbare mensen ziek maakte. Dat is ondraaglijk. Wat een enorm leed voor de zorgmedewerkers, bewoners en hun nabestaanden. Het is om ziedend van te worden.

De problemen spelen voor een deel nog steeds. De afgelopen tijd kreeg de SP meldingen uit een paar Amsterdamse verpleeghuizen. Veel bewoners zijn er aan het virus overleden. Op sommige afdelingen zelfs alle bewoners. De gangen en kamers staan daar nu leeg. En dat doet erg veel pijn. Ook veel zorgmedewerkers zijn besmet. Een medewerker meldde dat ze zich eerder erg ziek had gevoeld. Ze meldde dit, maar moest doorwerken, want ze had geen koorts. Dat schrijven de RIVM richtlijnen voor. En daar hield men zich aan. Ze bleek later Corona te hebben. Nu zijn 12 van de 17 ouderen op haar afdeling overleden. Nog 4 andere bewoners hebben ook Corona.

In een ander verpleeghuis had een medewerker zonder bescherming gewerkt bij een bewoner, die later besmet bleek te zijn. De medewerker wordt nu weer onbeschermd ingezet op andere afdelingen waar kwetsbare ouderen wonen.

In hetzelfde verpleeghuis is nog maar een kleine voorraad goede mondkapjes. Daarmee gaan ze het mogelijk niet redden. Er wordt nog onvoldoende voorlichting gegeven over juist gebruik van mondkapjes. Het personeel moet uniformen met korte mouwen dragen. In het geval van contact met een door Corona-virus besmette bewoner gaat daaroverheen alleen maar een plastic schort.

Dat alles is onverdraaglijk. Het leidt ook tot grote onrust onder het personeel en de bewoners. Er zijn mensen besmet, maar wie sluit uit dat er nog meer besmet raken?

Problemen wegdefiniëren
Het marktdenken heeft onze voorraden mondkapjes bewust klein gehouden. Grote voorraden aanhouden is immers ‘niet efficiënt’. De productie is verplaatst naar lagelonenlanden. En het kabinet treuzelt bij het oplossen van de schaarste. Ondertussen zijn de RIVM-richtlijnen zo scherp gesteld dat bijna geen zorgmedewerker er voor in aanmerking komt. De schaarste wordt zo eigenlijk weggedefinieerd.

En dus kunnen zorgbestuurders en managers zeggen dat ze voldoende materiaal hebben. Alles ok. Ze houden zich tenslotte aan de officiële voorschriften. De burgemeester herhaalt die conclusie dan in een raadsdebat in antwoord op mijn vragen. En zo is de cirkel gesloten.

Er klopt alleen geen snars van. Het tegendeel is niet altijd eenvoudig aan te tonen. Sommige zorgmedewerkers willen de problemen wel aankaarten, maar vrezen een klokkenluider te worden. Zij worstelen hiermee. Zij weten maar al te goed, dat je dan zomaar geslachtofferd kan worden. En het liefste geven ze gewoon goede zorg aan de mensen die ze al zo lang kennen.

Ons zorgpersoneel kreeg terecht applaus van miljoenen Nederlanders. Het zou onbestaanbaar zijn als we hen de rug toekeren. De situatie voor hen is soms bijna ondraaglijk.

Gelukkig is op initiatief van onder andere de vakbonden en de SP in de Tweede Kamer een stap gezet in de goede richting en krijgen meer zorgverleners bescherming. Maar we zijn er echt nog niet.

Laten we de mensen in de zorg en hun cliënten niet vergeten. Dat begint met te erkennen dat er nog problemen zijn. En dat zorgpersoneel recht heeft op voldoende beschermend materiaal. En dat ze tenminste recht hebben om altijd getest te worden, ook preventief. En laten we de problemen niet wegdefiniëren maar alles op alles zetten om de schaarste op te lossen. Voorkomen moet worden dat de ramp in de verpleeghuizen opnieuw plaatsvindt, daar of waar dan ook.

En laten we afspreken dat we nu of straks niet meer bezuinigen op zorg. Solidair de crisis door en solidair de crisis uit.

Teken daarom ook de petitie www.beloondehelden.nl

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.