Hoe de Coronacrisis de Slotervaart-wond blootlegt

29 maart 2020

Hoe de Coronacrisis de Slotervaart-wond blootlegt

Foto: SP

We hebben hard meer ziekenhuisbedden nodig! Iedereen roept het. Wel jammer dat dit besef zo laat komt. Nog geen 1,5 jaar geleden ging het Slotervaartziekenhuis failliet. Het ziekenhuis zou overbodig zijn, en de regering wilde er geen geld in steken. Wat zullen de hoge heren in Den Haag nu spijt hebben.

Massaal stonden Amsterdammers vorige week te klappen voor zorgpersoneel. En terecht. Zij werken nu dagelijks keihard om mensen te redden en samen met onder andere de vakkenvullers, vuilnismannen en de buschauffeurs slepen ze onze samenleving door deze crisis. Nadat de afgelopen jaren op al deze functies vooral bespaard moest worden, is het mooi om nu vooral de brede bewondering voor deze mensen te voelen.

De medewerkers van het Slotervaartziekenhuis gaven het al eerder aan: hun ziekenhuis ging ten onder aan mismanagement. De overheid stond erbij,

keek ernaar en accepteerde een sluiting. Nee, er was voldoende ziekenhuiscapaciteit in Amsterdam. Minister Bruins gaf aan dat goede zorg centraal stond, niet het openhouden van ziekenhuizen. Dat zag hij slechts als stapels stenen en de overheid was geen bank om die overeind te houden. Hadden we toen ook maar het respect en de bewondering voor het zorgpersoneel gehad, dan hadden we wellicht naar hen geluisterd en de waarde van een ziekenhuis erkend.

Het ziekenhuis nu heropenen zou heel mooi zijn. En natuurlijk hebben we dat als SP ook in kaart gebracht. Inmiddels staat het ziekenhuis leeg en is al de medische apparatuur verkocht om de schuldeisers terug te betalen. In het hele land komen zorginstellingen personeel te kort en is de werkdruk moeiljk vol te houden, een probleem dat vóór de Coronacrisis al speelde.
De Coronacrisis bevestigt opnieuw dat de zorg geen markt hoort te zijn waar je flexibel mee om kunt gaan. Dat concludeert ook het Regionale Overleg Acute Zorg in het Parool, door te stellen dat het ziekenhuis simpelweg niet heropend kan worden. Er staan geen bedden, de intensive cares zijn niet ingericht en het personeelstekort blijft.

Als SP hebben we jarenlang geknokt voor het Slotervaartziekenhuis. Samen met de medewerkers tegen mismanagement en voor het behoud van het ziekenhuis. Het mocht niet baten. Een ziekenhuis dat 1,5 jaar geleden als niet rendabel werd gezien, zou nu van onschatbare waarde zijn. De sluiting van het Slotervaartziekenhuis doet nog steeds pijn en ziet er in deze Coronacrisis uit als een open wond. Meer dan ooit is duidelijk geworden
dat de zorg draait om mensen beter te maken als ze ziek zijn en niet om de markt te bedienen. Zorg is nodig om onze samenleving draaiende te houden, juist in tijden van crisis. Laten we dat nooit meer vergeten en zodoende echt ons respect uitspreken naar de helden van deze crisis.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.