SP wil geen lijstverbinding bij raadsverkiezingen

16 januari 2006

SP wil geen lijstverbinding bij raadsverkiezingen

De SP zal verzoeken voor een lijstverbinding met een andere politieke partij afwijzen. Volgens afdelingsvoorzitter Laurens Ivens is een lijstverbinding voor kiezers alleen maar verwarrend. "Iemand die op de SP stemt, weet dat zijn stem niet naar een andere partij gaat. Zowel in de gemeenteraad als in de deelraden zullen wij daarom geen lijstverbindingen aangaan."

De SP hoopt dat na deze verkiezingen de PvdA ook eens naar links durft te kijken. Een college met PvdA, GroenLinks en SP is dan goed mogelijk. Maar tot 7 maart gaat de SP op eigen kracht en op volle kracht de verkiezingen in. Ivens: "Hierdoor komt eerst de kiezer aan het woord, en zal daarna pas gekeken worden hoe de wens van de kiezer uitgevoerd kan worden. Dat is niet alleen helder, maar ook het meest eerlijke. Hopelijk maakt de kiezer een links college met een echt links beleid dan mogelijk, want het is hoog tijd dat Amsterdam een cht andere koers gaan voeren."

Verschillende partijen hebben voor de gemeenteraad of deelraad de SP gevraagd voor een lijstverbinding. De SP heeft deze verzoeken afgewezen. "Over andere partijen wil ik niet oordelen. Wij vinden het wel zo netjes naar de kiezer om geen spelletjes te spelen met stemmen, maar verder mag van mij iedereen het met iedereen doen", aldus Ivens op de nieuwjaarsreceptie van SP-Amsterdam.