Prijsvraag: Hoeveel kost de Noord-Zuidlijn extra?

23 februari 2006

Prijsvraag: Hoeveel kost de Noord-Zuidlijn extra?

Wethouder Mark van der Horst maakt op dinsdag 28 februari a.s. een nieuwe raming van de kosten van de metrolijn bekend. SP Amsterdam looft een prijs uit voor degene die de extra kosten van de Noord-Zuidlijn het best kan schatten. Wie het dichtst bij het nieuwe bedrag zit, wint een fiets.

Ooit zou de Noord-Zuidlijn 800 miljoen euro gaan kosten. Dit bleek echter een veel te lage inschatting. Door 'onverwachte' prijsverhogingen in verband met de aanleg, zijn de kosten inmiddels verdubbeld tot 1,6 miljard euro. De Amsterdammer draait op voor dit geldslurpende prestigeproject. Eerder deze week bleek dat 30% van de Amsterdammers de Noord-Zuidlijn de "grootste blamage" van de afgelopen vier jaar vinden.

De SP nodigt Amsterdammers uit om een poging te doen de extra kosten te schatten in de vorm van een prijsvraag. Deelnemers kunnen een schatting van het bedrag inzenden naar amsterdam@sp.nl of per post naar SP-fractie, Amstel 1, kr. 2244, 1011 PN Amsterdam, o.v.v. "Kosten NZ-lijn". Inzenden kan tt 28 februari.