Van Bommel: College zonder VVD dichterbij dan ooit

28 februari 2006

Van Bommel: College zonder VVD dichterbij dan ooit

De kans op een Amsterdams gemeentebestuur zonder de VVD wordt met de dag groter. Dat zegt SP-er Harry van Bommel, die optimistisch is over de komende verkiezingsuitslagen. Volgens de laatste peiling van AT5 krijgen PvdA, SP en GroenLinks samen bijna tweederde van de stemmen.

Van Bommel is voorstander van een links College in de hoofdstad. "Het is een belangrijk signaal dat Amsterdam eens zonder de VVD wordt bestuurd. De kansen daarvoor zijn groter dan ooit: volgens de laatste peilingen zouden PvdA en SP zelfs met zijn tween een College kunnen vormen (23 zetels). Dat is nog nooit voorgekomen." Met GroenLinks erbij wordt die meerderheid vergroot tot 29 zetels.

De SP sluit een College met de VVD uit, onder meer vanwege drie standpunten van de liberalen. Ten eerste de inkomenseis voor arme wijken, ten tweede de stop op nieuwe sociale woningbouw en ten derde de eenzijdige nadruk op preventief fouilleren en cameratoezicht. Van Bommel: "Die standpunten zijn onacceptabel. Het zou mooi zijn als de PvdA en GroenLinks zich net zo duidelijk uitspreken. Zo lang ze dat niet doen, blijft een stem op de SP de beste garantie op een College zonder de VVD."