Motie

29 juni 2006

Motie

Motie fonds voor behoud en herstel gemeentelijke monumenten

motie, ingediend in de vergadering van de deelraad van 29 juni 2006
bij agendapunt 3 (ingekomen stukken), onderdeel a. Preadvies op notitie 'Fonds voor behoud en herstel gemeentelijke monumenten'

Wij stellen voor dat de deelraad het volgende besluit neemt:

De raad van het Stadsdeel Amsterdam-Centrum,

Gelezen:
het raadsvoorstel van Van Vliet en Van der Put (PvdA) getiteld het Jan Schaeferfonds voor behoud en herstel van gemeentelijke monumenten in de Binnenstad (Stadsdeelraad Vergaderstukken 27 mei 2004-i),

Gelezen:
het tweede (nadere) preadvies van het Dagelijks Bestuur op dit voorstel,

Overwegende,
dat rijk, provincie en gemeente reeds financiëe middelen beschikbaar stellen voor behoud en herstel van monumenten en beeldbepalende panden,

Overwegende,
dat de inzet van financiëe middelen van het Stadsdeel voor doeleinden waarvan de bekostiging primair door andere bestuurslagen geschiedt, in beginsel vooral meerwaarde heeft, wanneer de aanvullende middelen van het Stadsdeel ook wenselijke activiteiten bevorderen die in regelingen van rijk, provincie en gemeente letterlijk en figuurlijk buiten de boot vallen,

Overwegende,
dat bedoelde regelingen van rijk, provincie en gemeente nauwelijks voorzien in financiëe bijdragen voor behoud en herstel van historische, beeldbepalende schepen,

Besluit :

I. het Dagelijks Bestuur te verzoeken het voorgestelde aanvullend budget van het Stadsdeel in beginsel mede beschikbaar te stellen voor behoud en herstel van historische, beeldbepalende schepen, nadat hiervoor subsidiecriteria in relatie tot het welstandsbeleid voor woonboten zijn ontwikkeld;

II. het Dagelijks Bestuur uit te nodigen vervolgens de raad voor te stellen de Subsidieverordening Stedelijke Vernieuwing 2005 dienovereenkomstig te wijzigen.

De leden van de stadsdeelraad

P.J.M. Duijndam, J.M. Bruggeman, J.P. Lahaise, A. Niessen en E.N. Wever