Kamer verbaasd over Amsterdamse afspraak station Watergraafsmeer

30 oktober 2006

Kamer verbaasd over Amsterdamse afspraak station Watergraafsmeer

Een grote meerderheid in de Tweede Kamer wil dat verkeersminister Peijs gaat kijken naar de afspraak tussen gemeente Amsterdam en de NS over station Watergraafsmeer. Het Amsterdams college heeft een akkoord gesloten met de NS om een station in de Watergraafsmeer te krijgen in ruil voor het afstaan van voetbalvelden aan NS Vastgoed om hier woningen te realiseren. Een motie van SP-Kamerlid Arda Gerkens roept de minister op om zich in te zetten om deze afspraak ongedaan te maken. Een ruime Kamermeerderheid van SP, CDA, PvdA en GroenLinks steunt deze motie.

"De deal die gemeente Amsterdam met de NS heeft gesloten verwondert mij", aldus Gerkens. "Het exploitatietekort van dit station mag niet gedekt worden door een cadeautje van de gemeente. Dat riekt naar staatssteun en is in strijd met de Mededingings- en Aanbestedingswet. Ik ben blij dat Peijs heeft toegezegd dit tot op de bodem uit te zoeken."

Hans Bakker)

SP-raadslid Hans Bakker is gelukkig met dit nieuws uit Den Haag: "Al jaren strijden we tegen de bebouwing van de sportvelden in Middenmeer. Het college van PvdA en GroenLinks wil deze velden graag uitruilen voor een onnodig station. Gelukkig steunen hun landelijke fracties hen hier niet in. De sportvelden kunnen wellicht alsnog behouden blijven. Het college heeft een flinke tik op de vingers gekregen voor haar bizarre en onwenselijke deal."