SP in actie voor behoud goed openbaar vervoer

31 oktober 2006

SP in actie voor behoud goed openbaar vervoer

Gelijktijdig met de actie van trambestuurders en buschauffeurs heeft de SP vandaag om vijf minuten voor twaalf actie gevoerd.

Remine Alberts en Meta Meijer)

Op dat tijdstip stonden alle bussen, trams en metro's stil. Net als in de andere grote steden Rotterdam, Den Haag en Utrecht onderbrak het OV-personeel in Amsterdam de werkzaamheden vijf minuten lang uit protest tegen de privatisering van het openbaar vervoer.

De actie van de SP is gericht op het behoud van goed openbaar vervoer. Door concessieverlening, marktwerking en privatisering is de kwaliteit van het openbaar vervoer verslechterd. Een voorbeeld hiervan is de situatie begin 2006 in Amsterdam-Noord en Waterland. Hier bleek de nieuwe vervoerder Arriva niet in staat te zijn alle mooie papieren beloftes na te komen. Veel ritten vielen uit en duizenden reizigers werden gedupeerd. Zodra een vervoerder een concessie gewonnen heeft, heeft de reiziger vaak het nakijken.

Spandoek)

De Wet Personenvervoer 2000 heeft nu al geleid tot minder stads- en streekvervoer en slechtere dienstverlening. Concurrentie op personeel zorgt voor achteruitgang de arbeidsvoorwaarden, toename van werkdruk en verslechtering van dienstverlening. Voor de SP is de maat vol: vandaar onze actie bij het centraal station.