Geef ArenAkaarten aan Amsterdammers

7 november 2006

Geef ArenAkaarten aan Amsterdammers

SP-raadslid Jasper van Dijk wil dat het gemeentebestuur kaartjes voor wedstrijden en concerten in de ArenA weggeeft aan de Amsterdammers. Nu verdeelt de gemeente de kaartjes die zij als aandeelhouder krijgt onder wethouders en raadsleden. Van Dijk: "De ArenA is van ons allemaal, niet alleen van de politici. Alle Amsterdammers hebben dan ook recht om kans te maken op deze kaartjes."

Jasper van Dijk)

De gemeente Amsterdam is voor 49% eigenaar van het stadion en ontvangt om deze reden vrijkaarten voor sportwedstrijden, popconcerten en andere evenementen. Per evenement worden kaarten weggegeven aan wethouders en raadsleden. Wethouders kunnen 'functionele relaties' meenemen naar de wedstrijden. De SP vindt dat wethouders en raadsleden zo wel erg goed voor zichzelf zorgen. Van Dijk: "Het gezamenlijk in een stadion vertoeven bij wedstrijden en evenementen ademt te veel de sfeer van sigaren, whisky en een old boys network. Een rood-groen-college onwaardig!"

Van Dijk stelt voor de Arenakaarten te verloten onder Amsterdammers. "Het is eerlijker om iedereen een gelijke kans te geven op deze kaartjes." Donderdag zal de SP een motie hiertoe indienen.