Bestuursakkoord tussen stad en stadsdelen slaat plank mis

15 december 2006

Bestuursakkoord tussen stad en stadsdelen slaat plank mis

De SP zal het bestuursakkoord tussen de stad en de stadsdelen niet steunen. Het akkoord beoogt de besluitvorming in onze stad slagvaardiger te maken, maar zet hiermee de democratie op een zijspoor. Bovendien wordt echte slagvaardigheid niet bereikt doordat de gemeente onvoldoende de regie neemt bij stadsdeeloverstijgende projecten. De SP ziet graag dat vanuit de stad heldere politieke hoofdlijnen vastgesteld worden en de stadsdelen voor de uitvoering hiervan zorgen. Een nieuwe bestuurlijke tussenlaag in de vorm van belangrijke maar geheime - en dus ondemocratische - wethoudersoverleggen past hier niet bij.

In het 'Bestuursakkoord stad en stadsdelen 2006 - 2010' spreken alle stadsdeelbesturen en het centrale stadsbestuur af op welke manier ze de komende 4 jaar gaan samenwerken. Het heikele punt bij dit akkoord is de afstemming op 8 terreinen in de zogenaamde wethoudersoverleggen. Dit zijn geheime overleggen, waar gemeenteraadsleden en deelraadsleden nauwelijks controle over hebben. Volgens de SP mogen belangrijke beslissingen niet in deze achterkamertjes genomen worden.

Verder samenwerking tussen de stadsdelen juicht de SP toe. Waar echter sprake is van stadsdeeloverstijgende activiteiten is het aan het centrale stadsbestuur om - gecontroleerd door de gemeenteraad - de beslissingen te nemen. Besluitvorming in wethoudersoverleggen is dan overbodig. Bovendien praten in deze wethoudersoverleggen alleen de bestuurders (waarvan ongeveer de helft van PvdA-huize is), wat een soort getrapte democratie inhoudt.

Volgens de SP toont de opwinding over dit bestuursakkoord aan dat er behoefte is aan een uitgebreidere discussie in de stad over hoe het stadsdeelbestel hervormd kan worden. Tijdens de bespreking van het bestuursakkoord afgelopen woensdag bleken naast de SP, VVD en kleinere partijen ook enkele deelraadsleden van PvdA en GroenLinks grote bedenkingen te hebben bij het functioneren van het stadsdeelbestel. In plaats van nu weer een nieuwe manier te bedenken om het stadsdeelbestel in haar huidige vorm te behouden, kan de gemeente haar energie beter steken in het op de schop nemen van het gehele stelsel. Alleen door drastische veranderingen kan er democratisch en slagvaardig bestuurd worden met echt lokaal gewortelde raden.

De komende maanden zullen alle deelraden en de gemeenteraad nog moeten instemmen met het bestuursakkoord. De SP zal hiermee niet instemmen. Wel zal de partij een aantal concrete voorstellen doen. Zo willen we dat de notulen van de wethoudersoverleggen openbaar worden. Verder zal voorgesteld worden om bij stadsdeeloverstijgende projecten de besluitvorming aan de centrale stad over te laten. Tot slot verzoekt de SP om een echte structuurdiscussie over het stadsdeelbestel te starten.