Fractieleden Zuideramstel op non-actief

24 januari 2007

Fractieleden Zuideramstel op non-actief

Het Amsterdamse afdelingsbestuurdeling heeft besloten om de fractieleden Jan van Delden en Winifred Hagen van de deelraadsfractie Zuideramstel op non-actief te stellen. Van Delden en Hagen zijn het niet eens met het verzoek van het afdelingsbestuur aan de raadsleden Herders en Veenstra afstand te doen van hun raadszetels. Daarmee keuren zij impliciet het politiek handelen van Herders en Veenstra goed. Bovendien blijven zij samen met deze Herders en Veenstra een fractie vormen, terwijl deze 2 formeel op non-actief staan. Voor het afdelingsbestuur is daarmee ook de politieke integriteit van deze twee deelraadsleden dermate aangetast dat zij op dit moment de SP niet kunnen vertegenwoordigen.

Half december kwamen Herders en Veenstra in opspraak door publicaties in de Volkskrant. Daarin werden de twee beschuldigd van het vermengen van privbelangen en hun politieke functie. Ook werden zij beticht van illegale onderverhuur in het verleden. Voor het bestuur van de SP-afdeling Amsterdam was dit reden om de twee op non-actief te stellen en een SP-commissie nader onderzoek te laten doen. Deze commissie bestond uit Nora Swagerman (SP regiobestuurder), Willem Paquay (SP-raadslid Amsterdam), Geert Reuten (economisch adviseur SP) en Ad Schiedon (SP-fractievoorzitter gemeente Heuvelrug). De commissie concludeerde dat zij in hun deelraadfunctie probeerden de woonsituatie van een van de twee te verbeteren. Zelfs de geringste vorm van dergelijke belangenbehartiging is voor de SP onaanvaardbaar.

Het afdelingsbestuur is teleurgesteld in het handelen van Van Delden en Hagen. In een eerder gesprek gaven de twee nog aan dat zij loyaal aan de partij zouden blijven. Hierop zijn zij kennelijk teruggekomen. Komende maandag bespreekt het afdelingsbestuur welke maatregelen zij verder gaat nemen.