Laat Raad oordelen over buitenlandse reizen van wethouders

19 februari 2007

Laat Raad oordelen over buitenlandse reizen van wethouders

SP-raadslid Laurens Ivens stelt in zijn 'Notitie buitenlands werkbezoek' voor om de gemeenteraad het laatste woord te geven over de buitenlandse reizen van de wethouders. Ivens: "Als raadslid wordt je nu geconfronteerd met de reizen van de stadsbestuurders. Juist door de raad hierbij beter te betrekken kan het rendement van de reizen vergroot worden en geldverkwisting voorkomen worden. Bovendien dwing je zodoende de bestuurders om van tevoren duidelijke doelen te stellen waar ze naar afloop verantwoording over af kunnen leggen."

Laurens Ivens)

De SP stelt in haar notitie voor om de richtlijnen die er nu zijn voor buitenlandse reizen aan te scherpen. Naast een betere betrokkenheid van de gemeenteraad dient ook de verslaglegging te verbeteren en de verantwoording over de besteding van het reisbudget te verbeteren. De SP denkt ook dat de reisbudgetten omlaag kunnen doordat de gemeente nu ook een evenementenfonds kent om grote evenementen naar de stad te halen. Bovendien kan er op het reisbudget gesneden worden door 1ste klas reizen en businessklas te voorkomen.

Ivens: "De gemeente wil op de kosten van haar bestuurlijk apparaat met 10% bezuinigen. Hier horen natuurlijk ook de werkbezoeken van de wethouders bij. Om te voorkomen dat het beschikbare geld zomaar opgemaakt wordt, is goede controle nodig. Duidelijke doelen, raadsleden die mee praten, een deugdelijke begroting en na afloop een reisverslag waarin verantwoording wordt afgelegd. Op die manier kan de effectiviteit van de buitenlandse bezoeken van onze bestuurders vergroot worden."

Het vorige college van B&W gaf in haar bestuursperiode 130.000 euro uit. Wethouder Van der Horst was koploper buitenlandse reizen met bijna 48.000 euro. Hiervoor ging hij onder andere vier keer naar Ghana (voor in totaal bijna 16.000 euro). Ook zijn verslaglegging was niet altijd even grondig. Zo leverde hij een keer een artikel van een journalist over zijn reis naar de Baltische Staten in. Wethouder Maij had op haar beurt de meest nutteloze bezoeken aangezien zij 2 reizen (ruim 1.600 euro) maakte in aanloop naar de komst van een Sport Dome in Noord. Deze Dome zal er echter niet komen. Daarnaast maakte wethouder Maij samen met burgemeester Cohen het grootste snoepreisje (voor ruim 1200 euro), namelijk naar de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Athene. Zij vonden het ook niet nodig hier een verslag over in te dienen aangezien dit bezoek een 'zuiver representatief/protocollair karakter' had. Dit snoepreisje past niet binnen de gemeentelijke richtlijnen voor buitenlandse werkbezoeken, maar werd toch door de gemeente betaald.