Laat gemeente zorgen voor spetterend oud-en-nieuwfeest

28 november 2007

Laat gemeente zorgen voor spetterend oud-en-nieuwfeest

De SP wil dat gemeente Amsterdam zorg draagt voor de komst van een jaarlijks spetterend oud-en-nieuwfeest op een gezichtsbepalende locatie. Nu is er al enkele jaren tot ver in december onzekerheid over het grote feest op de Dam. SP-raadslid Laurens Ivens: "Als de gemeente zelf de verantwoordelijkheid voor het feest gaat dragen, weten we zeker dat we elk jaar knallend en groots kunnen afsluiten."

Vuurwerk)

Sinds 2003 is er op de Dam een oudejaarsfeest. Vorig jaar kwamen hier 25.000 tot 30.000 bezoekers op af. Of dit feest ook dit jaar weer plaats zal vinden is onbekend. De organisator IdtV kampt met organisatorische en financiëe problemen en wil (net als vorig jaar) dat de gemeente bij gaat dragen aan de kosten voor de veiligheidsmaatregelen. Ivens: "De gemeente staat onder grote druk om aan dit feest mee te betalen, omdat er anders helemaal geen groots feest in de stad is."

In het kader van Topstad Amsterdam past een groot oudejaarsfeest erg goed. Ook in steden als New York, Parijs, Londen en Moskou vieren vele duizenden met elkaar de jaarwisseling. Ivens: "Wethouder Asscher zal dan ook zeker zo'n feest in Amsterdam willen. Desnoods tast hij nogmaals in de gemeentelijke buidel. Bovendien heeft hij beloofd dat er in 2007 een groot evenement in Amsterdam plaats zal vinden. Aangezien het jaar al bijna voorbij is, zal dit grote evenement wel het oudejaarsfeest moeten zijn."

De SP vindt dat de gemeente in januari al op zoek moet gaan naar de beste organisatoren voor het oudejaarsfeest. Dit feest zal op een gezichtsbepalende locatie als de Dam of het Museumplein plaats moeten vinden. Via de verkoop van drank, versnaperingen, sterretjes en de media-aandacht is het feest vermoedelijk goed rendabel te maken. Ivens: "Zorg dat ruim van tevoren alle voorwaarden bekend zijn en laat dan de partijen met het beste aanbod het grootse oudejaarsfeest organiseren. Zo weten we zeker dat we vanaf 2008 elk jaar spetterend af kunnen sluiten in Amsterdam."

De SP bespreekt dit voorstel met wethouder Asscher in de vergadering van de Commissie Economische Zaken op 13 december.