Borrel over toekomst Stadstoezicht niet gepast

23 januari 2008

Borrel over toekomst Stadstoezicht niet gepast

Wethouder Gehrels gaat op 7 februari met de stadsdeelbestuurders tijdens een borrel in de ambtswoning (woning van de burgemeester) vieren dat Stadstoezicht wordt verzelfstandigd. Het besluit hiertoe is uitgesteld, maar toch wordt dit 'besluit' alvast gevierd. Volgens de SP is dit dreigende besluit helemaal geen feestje waard, aangezien het tot 140 ontslagen zal leiden. Daarnaast bevreemdt het de SP dat de wethouder een nog niet genomen besluit wil vieren. Wethouder Gehrels negeerde het verzoek van de SP om van de borrel af te zien of deze minimaal uit te stellen.

De SP is tegen de geplande verzelfstandiging van Stadstoezicht. Ook is het vreemd dat er 140 ontslagen dreigen terwijl er juist veel behoefte is aan meer toezicht op straat. De werknemers die wel mogen blijven bij Stadstoezicht zullen de dupe worden van een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden. Zij verliezen hun status als ambtenaar en mogen voor 19% minder salaris straks hetzelfde werk gaan doen. Kortom: wat de SP betreft is het volstrekt ongepast om hier het glas op te heffen.

Maureen van der Pligt)

Tijdens het mondelinge vragenuur bleek wethouder Gehrels geen enkele moeite te hebben om vooruit te lopen op het raadsbesluit. SP-raadslid Maureen van der Pligt: "Zij negeert hiermee de komende raadsbehandeling. Op kosten van de gemeenschap gaat ze nu met een aantal bestuurders vieren dat er mogelijk een besluit genomen gaat worden waardoor 140 mensen ontslag krijgen en vele anderen geconfronteerd worden met een lager loon. Geen reden voor een feestje, lijkt mij." De suggestie van de SP om dit feestje af te gelasten en gewoon gezellig samen naar de kroeg te gaan vond geen bijval - behalve dan van een groep scholieren die op de publieke tribune zat.