Duurder uit met duurzaam stoken

23 februari 2009

Duurder uit met duurzaam stoken

De SP wil dat minister Van der Hoeven (Economische Zaken) voorkomt dat huishoudens met een milieuvriendelijke warmtevoorziening dit jaar te maken krijgen met een enorme kostenverhoging. Als de minister niet ingrijpt zijn gezinnen die gebruik maken van een warmtepomp ruim 500 euro per jaar meer kwijt dan voorheen.

Carlien Boelhouwer)

Sinds 1 januari van dit jaar wordt een gedeelte van de energiekosten bepaald door de capaciteit van de aansluiting in de woning. Een warmtepomp is een zogenaamde zware aansluiting, waardoor huishoudens met deze energievoorziening gerekend worden tot 'zakelijke kleinverbruikers'. SP-raadslid Carlien Boelhouwer: "In werkelijkheid worden gebruikers van een duurzame warmtevoorziening financieel gestraft voor hun milieuvriendelijk gedrag."

In het wooncomplex Gibraltar aan de Oostelijke Handelskade heeft de gemeente in de jaren '90 het initiatief genomen tot het energieopslagproject. De mensen die er kwamen wonen waren enthousiast over de duurzame warmtevoorziening. Boelhouwer: "Ze konden natuurlijk niet voorzien dat de kosten dit jaar zo omhoog zouden gaan. Het is ook niet eerlijk want hun verbruik is hetzelfde gebleven". De SP gaat het gemeentebestuur vragen om dit probleem bij de minister aan te kaarten.