Maak einde aan uitzonderingspositie gemeentelijke directeuren

27 februari 2009

Maak einde aan uitzonderingspositie gemeentelijke directeuren

De SP wil dat slecht functionerende directeuren van gemeentelijke diensten in Amsterdam voortaan gewoon ontslagen kunnen worden. Nu worden de directeuren ongeacht hun functioneren na een periode van vijf jaar aangesteld bij een andere dienst. SP-raadslid Carlien Boelhouwer: "Elke werknemer wordt op functioneren op de werkvloer beoordeeld, de directeuren niet. Dat moet snel veranderen: mannen en vrouwen op topposities verdienen een duidelijke en ook eerlijke aanpak."

Directeuren van Amsterdamse diensten rouleren, om de vijf jaar gaan ze als directeur bij een andere gemeentelijke dienst aan de gang. Binnenkort krijgen dertien Amsterdamse directeuren een andere dienst onder zich. Het rouleren werd in de jaren '90 ingesteld om de macht van de gemeentelijke diensten te breken. De SP vindt het begrijpelijk dat de gemeente daar iets aan wilde doen, maar de eeuwig durende molen van directeuren die Amsterdam nu kent, is niet het juiste middel. Boelhouwer: "Een volgens zijn werknemers niet functionerende directeur blijft rouleren en kan directeur van een andere gemeentelijke dienst worden. Daar moet een einde aan komen."

De SP stelt voor om werknemers voortaan via de ondernemingsraad bij de beoordeling van de zittende directeur en bij het aanstellen van de nieuwe directeur te betrekken. Het advies van de OR moet bindend zijn. Als beide partijen tevreden zijn en men elkaar niet kwijt wil, kan de directeur een extra ronde van vijf jaar blijven zitten. Als de OR niet tevreden is over de zittende directeur, dan moet dat gegeven bij de jaarlijkse beoordeling worden meegenomen. Treedt er geen verbetering op, dan wordt de directeur niet herplaatst en komt hij ook niet aan het hoofd van een andere dienst: hij verlaat de directeurencarrousel.