SP wil opheldering over moskee in Slotervaart

16 februari 2009

SP wil opheldering over moskee in Slotervaart

SP-fractievoorzitter Remine Alberts wil opheldering over mogelijke banden van stadsdeelvoorzitter van Slotervaart Ahmed Marcouch (PvdA) met een organisatie die een moskee bouwt in het stadsdeel. De Telegraaf meldde zondag dat een broer van Marcouch tot afgelopen jaar penningmeester was van die organisatie, de Federatie van Islamitische Organisaties in Nederland (FION). "Ik wil weten of hier sprake is van belangenverstrengeling", zegt Alberts.

Remine Alberts)

In het artikel 'Wie betaalt Marcouch-moskee?' wordt een aantal vragen opgeworpen over de financiering en de opdrachtgever van de bouw en over de contacten van de voorzitter van de FION. Een van de geldschieters, de Europe Trust, zou banden onderhouden met de radicale Moslim Broederschap. Alberts: "De voorzitter van FION wil niet zeggen waar het geld voor de bouw van de moskee exact vandaan komt. Ook is onduidelijk wat voor organisatie FION is. Ik wil weten of hier berhaupt onderzoek naar gedaan is."

Stadsdeel Slotervaart meldde onlangs in een persbericht dat in de moskee in het Nederlands zal worden gepreekt en dat hij wordt gefinancierd met geld uit de Golfstaat Qatar. FION wil dat echter niet bevestigen. Wel is bekend dat de geldschieter Europe Trust met de ontwikkelaar, woningcorporatie De Alliantie, heeft afgesproken dat hun contract wordt ontbonden als er tekenen van radicalisering in de moskee worden opgemerkt. "Maar tegen de achtergrond van recente discussies over de scheiding van Kerk en Staat is dat volstrekt onbegrijpelijk", zegt Alberts. "Want wie bepaalt op dat moment wat radicalisering inhoudt?"