h

Metrotram Noord-Zuid beter betaalbaar en sneller haalbaar

8 juni 2009

Metrotram Noord-Zuid beter betaalbaar en sneller haalbaar

Er is een volwaardig alternatief voor de Noord-Zuidlijn, dat Amsterdam veel minder kost en bovendien vier jaar eerder in gebruik genomen kan worden. Deze 'metrotram' komt als haalbaar en betaalbaar alternatief naar voren uit een onderzoek dat technisch bureau Transtec heeft uitgevoerd in opdracht van de SP. Bij deze lijn wordt grotendeels gebruik gemaakt van de al gerealiseerde tunnels, maar wordt in het centrum als tram gereden, zodat het risicovolle boren niet nodig is.

Tramtunnel in Porto, Portugal)
Een tramtunnel in Porto, Portugal. Foto: Transtec

In de twee varianten die Transtec voor de SP heeft onderzocht, rijden trams over de Noord-Zuidroute. Zij duiken vanaf het Damrak onder de grond om via de tunnel van de Noord-Zuidlijn onder Centraal Station en het IJ in Noord te komen. Aan de zuidkant wordt al gerealiseerde infrastructuur op dezelfde manier gebruikt. SP-raadslid Hans Bakker is enthousiast: "Wij hebben gedaan wat de commissie-Veerman heeft nagelaten, namelijk echte alternatieven onderzoeken die dezelfde vervoerswaarde hebben als de oorspronkelijke Noord-Zuidlijn."

Het alternatief van de SP kan voor 290 miljoen euro worden aangelegd. Bovendien kunnen de trams al vanaf 2013 rijden, terwijl de oorspronkelijke lijn volgens de prognose van de commissie-Veerman pas in 2017 is voltooid. Voor een groot aantal reizen is de variant van SP en Transtec zelfs sneller dan de metro. Met trams die tien meter langer zijn dan de bestaande Combino is er ook voldoende capaciteit. Het plan van de SP sluit het afbouwen van de oorspronkelijke Noord-Zuidlijn in de toekomst niet uit. Bakker: "Maar daar kan mee gewacht worden tot het boorproces verder is verfijnd en het minder risicovol is."

Lees het volledige onderzoeksrapport hier (pdf).

U bent hier