Nieuwe bus in IJburg mede dankzij SP

4 september 2009

Nieuwe bus in IJburg mede dankzij SP

Vrijdag vond de officile opening plaats van buslijn 66, tussen IJburg en station Amsterdam Bijlmer. De SP kwam met het idee voor de busverbinding en is blij dat het GVB dat idee heeft opgepikt en uitgewerkt. Met de nieuwe busverbinding wordt IJburg aan de oostkant beter bereikbaar voor bewoners en bezoekers.

null)

Het GVB vindt de nieuwe buslijn zo belangrijk dat er een speciale rit was georganiseerd, waarbij GVB-directeur Bolier en de stadsdeelvoorzitter Elatik van Zeeburg aanwezig waren. Ook SP-regioraadslid Laurens Ivens was erbij. Het grote voordeel van de lijn is dat mensen uit IJburg die naar het zuiden of oosten reizen niet meer de omweg met tram 26 via Centraal Station hoeven te maken. De bus, die al sinds 26 augustus rijdt, is een groot succes. Er maken wekelijks al zevenhonderd reizigers gebruik van de lijn.

De SP wilde dat de buslijn ook door het centrum van Diemen zou gaan rijden en de treinstations Diemen en Diemen-Zuid zou aandoen. Het GVB wil hier nog niet aan, maar heeft toegezegd te onderzoeken of het aantal reizigers daar aanleiding toe geeft. Volgens Laurens Ivens is het van belang dat veel bewoners en bezoekers van IJburg met bus 66 gaan reizen: "Als het meezit hebben IJburgers dan straks ook een directe verbinding met de twee NS-stations in Diemen."