Spijt Welten lost probleem niet op

20 oktober 2009

Spijt Welten lost probleem niet op

De spijtbetuiging van politiecommissaris Welten over zijn uitlatingen in NRC van afgelopen weekend verandert niets aan het feit dat de werkrelatie tussen hem en burgemeester Cohen ernstig verstoord is. Als het aan de SP ligt gaat het spoeddebat over de kwestie volgende week dan ook gewoon door. "Wij willen wel eens weten over welk aspect van de veiligheid in Amsterdam dat conflict tussen die twee nou eigenlijk gaat", zegt SP-fractievoorzitter Remine Alberts.

Welten liet maandagavond in een schriftelijke verklaring weten het te betreuren als door het interview de indruk is ontstaan dat hij afstand neemt van burgemeester Cohen en minister Ter Horst. Met dat laatste heeft de SP geen enkel probleem. "De minister bezuinigt de politie kapot, daar kan Welten niet kritisch genoeg over zijn", aldus Alberts. "Maar het conflict met Cohen gaat niet over bezuinigingen en de grote vraag is waar het dan wel over gaat."