Niet stoppen maar doorgaan met ID-banen

17 november 2011

Niet stoppen maar doorgaan met ID-banen

Het comit 'Mijn werk is een baan waard' wil dat Amsterdam terugkomt op het besluit om de gesubsidieerde banen versneld af te bouwen, wat tot gevolg heeft dat duizend ID/WIW-ers ontslagen zullen worden. Donderdag werd een manifestatie gehouden in een poging het stadsbestuur op andere gedachten te brengen. SP-gemeenteraadslid Maureen van der Pligt: "Duizend mensen ontslag aanzeggen en veroordelen tot duimen draaien achter de geraniums, dat kan echt niet. Bovendien: vele organisaties drijven op deze werknemers, zonder hen zijn ze ten dode opgeschreven. Dat kunnen we niet accepteren!"

Maureen van der Pligt spreekt tijdens de manifestatie)

De gemeenteraad wil in 2012 extra korten op de subsidies voor ID- en WIW-banen, met duizend ontslagen tot gevolg. Tijdens een door de gemeente gesubsidieerde participatiemarkt werd daarom geprotesteerd voor baanbehoud van deze mensen die nu juist wl participeren en dat straks niet meer kunnen.

Protest)

Ook voor de instellingen waar ID-ers en WIW-ers werken zijn de plannen een kaalslag. Hans Zuiver, directeur van Combiwel, vertelde tijdens de manifestatie waarom deze banen behouden moeten blijven. Combiwel is samen met andere werkgevers ook naar de bestuursrechter gestapt om de gemeente ter verantwoording te roepen voor de gang van zaken.

Sinds donderdag heeft de SP Amsterdam op haar website de Van Es-calculator staan. Hiermee kunnen mensen uitrekenen wat hun salaris zou worden als wethouder Van Es hun loon bepaalde. Van der Pligt: "De gesubsidieerde medewerkers van vandaag dreigen in 2012 hun baan en minimumloon te verliezen waarna ze vervolgens alleen nog gedwongen vrijwilligerswerk kunnen gaan doen met behoud van bijstandsuitkering. Deze wethouder gaat keihard snijden in het loon van duizenden hardwerkende Amsterdammers. Op de Van Es-calculator kan iedereen nu met n druk op de knop zien wat men overhoudt van het zuurverdiende loon als we mevrouw Van Es haar gang laten gaan."