Vervolgvragen parkeerplaatsen Overhoeks

5 maart 2012

Vervolgvragen parkeerplaatsen Overhoeks

Schriftelijke vragen over de verplichte koppelverhuur van parkeerplaatsen bij sociale huurwoningen op Overhoeks II.

De SP-fractie heeft op 30 november 2011 schriftelijke vragen ingediend over de verplichte koppeling van parkeerplaatsen aan de huur van een woning in de sociale huurflat Gelria op Overhoeks. Het dagelijks bestuur heeft op 14 december een antwoord daarop toegezonden aan de deelraad. In de eerste alinea van dat antwoord schrijft het dagelijks bestuur dat het een deel van de vragen heeft doorgespeeld aan de verhuurder van dit complex, woningcorporatie Ymere. Antwoorden hierop heeft de SP-fractie tot op heden niet ontvangen. Daarom heeft de SP-fractie de volgende vraag:

1. Heeft het dagelijks bestuur al antwoord gekregen van Ymere op de vragen die het in november/december vorig jaar heeft gesteld? Zo ja, wat zijn de antwoorden? Zo niet, is er al een rappel uitgegaan naar Ymere?

Daarnaast heeft de SP-fractie een aantal vervolgvragen over deze kwestie:

2. In het toetsingskader Noodzaak Gebouwd Parkeren (juli 2004) van het OGA staat onder meer het uitgangspunt dat gebouwde parkeervoorzieningen alleen worden gerealiseerd ten behoeve van marktsectorwoningen en dat parkeren ten behoeve van sociale woningbouw op straat plaatsvindt. Is dat in de overwegingen rond de bouw van de Gelria meegenomen? Zo ja, hoe?

3. In datzelfde toetsingskader staat dat bij stedenbouwkundige noodzaak voor de bouw van een parkeergarage bij woningen het mogelijke exploitatietekort wordt opgevangen door de gemeente. Was er bij de bouw van de Prinsendam, Europa en Gelria sprake van een stedenbouwkundige noodzaak tot aanleg van garages?

4. Van bewoners van de Gelria horen wij dat Doras ze niet in een schuldhulpverleningstraject toelaat zolang ze een parkeerplek van 110 euro per maand huren. Ook de Voedselbank geeft bewoners van de Gelria geen hulp meer omdat ze 'te duur' wonen. Ymere staat het onderverhuren van een parkeerplek echter alleen toe als iemand in de schuldsanering zit. Is het dagelijks bestuur met de SP-fractie van mening dat bewoners van sociale huurwoningen indien nodig toegang moeten hebben tot schuldhulpverlening en ondersteuning door de voedselbank? Zo ja, is het dagelijks bestuur met de SP van mening dat van mensen die bij aanmelding voor een woning aan de inkomenseisen voldeden, niet gevraagd kan worden te verhuizen als zij, door verplichte huur van een ongebruikte parkeerplaats, niet terecht kunnen bij de schuldhulpverlening?

5. Is het dagelijks bestuur bereid met Ymere in overleg te treden om de in vraag 4 beschreven patstelling rond schuldhulp en onderverhuur van parkeerplaatsen te doorbreken?