Zet mogelijke fraudeurs GVB direct op non-actief

29 maart 2012

Zet mogelijke fraudeurs GVB direct op non-actief

De SP reageert geschokt op mogelijke verdwenen miljoenen bij het OV-chipkaartproject in Amsterdam. SP-Tweede Kamerlid Farshad Bashir: "Naast dat er een onafhankelijk feitenonderzoek gedaan wordt naar de mogelijke fraude moeten alle betrokkenen, waaronder TLS-directeur Gert Jan Kroon, direct op non-actief worden gezet."

Het SP-Kamerlid refereert aan de onthulling van de Telegraaf dat de toenmalige Raad van Bestuur van het GVB, onder leiding van Gert Jan Kroon, op de hoogte zou zijn van de fraude. Bashir: "Het zou volstrekt onacceptabel zijn wanneer een aantal figuren zich verrijken ten koste van de reiziger en de belastingbetaler. Maar even zorgelijk vind ik het dat dezelfde mensen nu nog belangrijke functies bekleden. Zo is Gert Jan Kroon nu directeur van TLS, het bedrijf achter de OV-Chipkaart. Het is dan ook logisch dat hij samen met alle andere betrokkenen bij deze mogelijke megafraude direct op non-actief wordt gezet tot er meer duidelijkheid is." Bashir heeft inmiddels een Kamerdebat aangevraagd.

Laurens Ivens)

Ook de SP in Amsterdam wil opheldering over deze mogelijke fraude. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "De Amsterdammer betaalt al jaren dubbel voor de miskleunen van de OV-Chipkaart doordat hij zowel landelijk via de NS als lokaal via het GVB de rekening hiervoor krijgt. Nu blijkt dat dit geld ook nog in verkeerde zakken beland is. In het belang van de Amsterdammer is goed onderzoek hiernaar nodig." Wethouder Gehrels heeft de SP al toegezegd toe te zien op de kwaliteit en de onafhankelijkheid van het onderzoek dat nu ingesteld wordt. Komende woensdag zal Ivens in de gemeenteraad hierover nadere opheldering vragen.