De klok rond feesten zonder overlast

17 april 2012

De klok rond feesten zonder overlast

Horecalocaties mogen alleen een vergunning krijgen om de hele nacht open te blijven als zij geen overlast veroorzaken. De wens van de SP om dit continu te toetsen in plaats van alleen bij het verlenen van de 24-uursvergunning werd door burgemeester Van der Laan omarmd. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens is blij met deze toezegging: "In Amsterdam moet natuurlijk gefeest kunnen worden, zelfs de klok rond, maar het plezier van de n mag niet leiden tot overlast voor de ander."

Laurens Ivens)

Bij wijze van proef verdwijnen straks op een aantal locaties in Amsterdam de sluitingstijden. De proef geldt voor een periode van vijf jaar. De SP wil voorkomen dat omwonenden die hele periode met overlast kunnen komen te zitten. Ivens: "In het voorstel van de burgemeester stonden geen mogelijkheden om tijdens de proef in te grijpen. Toen we hem hierop wezen, zegde hij gelukkig meteen toe dit wel mogelijk te maken."

De SP is niet erg enthousiast over de komst van 24-uurshoreca. Ivens: "Nu al blijkt dat de helft van de nieuwe horeca binnen drie jaar failliet gaat. Nu er op nieuwe locaties horeca opgezet wordt, zullen bestaande horecaondernemers het nog moeilijker krijgen. Deze planeconomie met ongelijke regels past niet bij een vrijzinnige stad als Amsterdam. Voor het ondernemersklimaat is dit ook niet bevorderlijk. In plaats van deze locaties aan te wijzen, zou het beter zijn om gewoon locaties waar geen overlast is de mogelijkheid te geven om de deuren later - of zelfs helemaal niet - te sluiten."

Eerder kwam de SP al met voorstellen om juist overlastgevende horeca uit de stad te weren.