Grote rekenfout bij bezuiniging op gesubsidieerd werk

22 mei 2012

Grote rekenfout bij bezuiniging op gesubsidieerd werk

De SP wil opheldering van het stadsbestuur over een rekenfout van 10 miljoen bij de bezuinigingsopgave op de gesubsidieerde arbeid. In 2011 besloot de gemeenteraad om gesubsidieerde banen te schrappen, maar nu lijkt het erop dat de raad daarover met onjuiste cijfers is voorgelicht. "De SP was al tegen deze slechte bezuiniging waardoor 1300 mensen hun baan dreigden te verliezen, maar als de raad deze beslissing heeft genomen op basis van foute informatie is dat extra kwalijk", aldus SP-raadslid Maureen van der Pligt.

Maureen van der Pligt)

Volgens wethouder Van Es kostten de gesubsidieerde banen de stad Amsterdam 42 miljoen euro per jaar. Nu blijkt uit nieuwe informatie dat het bedrag 10 miljoen lager was. Dat betekent dat de kosten van gesubsidieerd werk een stuk lager waren dan de wethouder de raad destijds heeft voorgehouden. De SP gaat hierover samen met D66 het stadsbestuur woensdag in de raad om opheldering vragen.

Van der Pligt: "Het gaat om een heleboel mensen die hun baan kwijtraken door deze bezuiniging. Medewerkers van Sportbeheer Amsterdam raken hun baan kwijt, klassenassistenten op scholen, speeltuinmedewerkers en vele medewerkers in de kunst en cultuursector die toch al hard getroffen wordt. Als dit betekent dat het college 10 miljoen euro overhoudt, dan wil ik graag dat er nog zoveel mogelijk van deze belangrijke banen worden gered."