Stop aanbesteden Amsterdams OV

9 mei 2012

Stop aanbesteden Amsterdams OV

De SP wil dat verkeerswethouder Wiebes onmiddellijk stopt met het aanbesteden van het Amsterdamse openbaar vervoer nu de Eerste Kamer de nieuwe aanbestedingswet heeft weggestemd. SP-gemeenteraadslid Remine Alberts: "Bijna 3 jaar geleden kwam de gehele gemeenteraad al tot de conclusie dat het GVB het beste het vervoer voor Amsterdam kon blijven verzorgen. Door politieke spelletjes in Den Haag werd dit gefrustreerd. Nu de Eerste Kamer het marktfundamentalisme van minister Schultz heeft gestopt, kunnen we de wens van de Amsterdammers, het GVB-personeel en de Amsterdamse portemonnee eindelijk inwilligen door te kiezen voor het verbeteren van ons GVB."

Remine Alberts)

Al jaren proberen VVD en CDA de Amsterdammers hun zeggenschap over het openbaar vervoer te ontnemen. Eind 2009 staakten ook de Amsterdamse VVD en CDA dit verzet toen bleek dat het GVB niet duurder opereert dan een marktpartij. De komst van het rechtse kabinet van Rutte bracht weer nieuw leven in het martkfundamentalisme. Nu dit kabinet haar meerderheid kwijt is, biedt dit kansen voor het GVB. Een initiatiefwet van PvdA, SP, GroenLinks en D66 ligt al klaar om Amsterdam de mogelijkheid te geven om voor het GVB te kiezen. Alberts: "Als er geen partijen een draai maken, gaat deze wet het redden. Wethouder Wiebes is nu bezig met een ingewikkeld en duur aanbestedingstraject dat onnodig lijkt te worden. Hij kan nu beter vooruit kijken en samen met het GVB zorgen voor goed vervoer in de stad."

Het contract dat in 2009 met het GVB gesloten werd, kan helaas niet gewoon uit de kast getrokken worden. Sindsdien heeft de regering met steun van de Kunduzcoalitie besloten om 220 miljoen op het stad- en streekvervoer te bezuinigen waarvan een groot deel bij de grote steden zal komen te liggen. Alberts: "Al jarenlang is er onzekerheid onder GVB-personeel en voor de reizigers. In 2002 gaven de Amsterdammers bij een referendum al aan graag het GVB te willen behouden. Deze wens kan nu alsnog in vervulling gaan. Daarvoor moet wel het roer om bij de VVD-wethouder die nu juist bezig is om het GVB af te stoten." Vanavond zal de SP dit verzoek aan de wethouder doen.