OpSPraak: Wonen met smalle beurs wordt onbetaalbaar

21 augustus 2012

OpSPraak: Wonen met smalle beurs wordt onbetaalbaar

"Door de invoering van de Donnerpunten, het energielabel en de monumententoeslag worden sociale huurwoningen onbetaalbaar." Dit zei Chris Schaeffer - SP-kandidaat voor de Tweede Kamer en als fractievoorzitter van deelraad Nieuw-West al jarenlang actief voor behoud van sociale huurwoningen - tijdens het politiek café opSPraak vrijdag.

Het thema van dit politiek café, "Wonen is voor iedereen!", lijkt door de recente ontwikkelingen inmiddels meer wens dan werkelijkheid. Frank Agterkamp van de Woonbond en Arco Leusink van de huurdersvereniging Amsterdam onderschrijven deze conclusie voor de Amsterdamse situatie. Leusink: "De prijs van een sociale huurwoning in Amsterdam is nu al meer dan 550 euro kale huur. Dat kun je niet betalen als je het minimumloon verdient." Inmiddels is uit het rapport 'Stop de Donnerhuren' gebleken dat het deel van het inkomen dat mensen kwijt zijn aan huur al gemiddeld 42 procent bedraagt.

opspraak-wonen.jpg

Agterkamp: "Nieuwe huurders met een laag inkomen maken geen kans op een betaalbare woning in Amsterdam. Bestaande huurders kunnen binnen Amsterdam niet meer verhuizen. Er zijn geen betaalbare huurwoningen. Een koopwoning is voor een laag inkomen te duur. Daarom blijft iedereen maar zitten waar hij zit".

Er ontstaat een levendige discussie in de zaal of de woningschaarste niet kunstmatig in stand wordt gehouden door de woningcorporaties. Maar dat ligt volgens de deskundigen toch iets genuanceerder. Corporaties kunnen hun sloop- en nieuwbouwplannen door de crisis niet financieren. Het feit dat de woningmarkt voor koop- én huurwoningen op slot zit, speelt hierbij een grote rol. Daarom kiezen de corporaties inmiddels vaker voor renovatie dan voor sloop en nieuwbouw. Vervolgens leiden die renovaties tot te hoge huren. Dat versterkt de schaarste aan goedkope woningen. Er is grote behoefte om deze vicieuze cirkel te doorbreken.

Schaeffer: "Als de SP regeert, worden als eerste de Donner-punten geschrapt, net als de toeslag voor scheefwonen. Bovendien krijgen de corporaties onder strikte voorwaarden financiële ruimte om sociale huurwoningen te bouwen. Samen met de maatregelen tot beperking van de hypotheekrente aftrek kunnen we zo de woningmarkt weer in beweging krijgen."