Stop met verzelfstandiging haven

19 oktober 2012

Stop met verzelfstandiging haven

De SP en Red Amsterdam roepen wethouder Ossel op te stoppen met het proces tot verzelfstandiging van de haven, nu blijkt dat dit geen economische voordelen oplevert. Uit onderzoek in opdracht van de Amsterdamse gemeenteraad blijkt dat het verzelfstandigen van de haven geen toegevoegde waarde heeft. Daarnaast is volgens het rapport een goede samenwerking met andere gemeenten en bijvoorbeeld het Havenbedrijf Rotterdam niet afhankelijk van verzelfstandiging. De SP en Red Amsterdam vinden het daarom onverstandig om de publieke zeggenschap over de haven op te geven waardoor het moeilijker wordt om bijvoorbeeld milieudoelen te verwezenlijken.

Remine Alberts)

Beide partijen vragen zich af waarom de gemeente doorgaat met het peperdure verzelfstandigingsproces terwijl hier nauwelijks voordelen tegenover staan. SP-gemeenteraadslid Remine Alberts: "Nu blijkt dat er geen extra winst gemaakt wordt als het havenbedrijf verzelfstandigd wordt, is dit een overbodig proces. Het lijkt op bezigheidstherapie voor ambtenaren en adviesbureaus: zij hebben hier alleen baat bij. En de Amsterdammer mag er voor betalen, terwijl die alleen minder zeggenschap hiervoor terugkrijgt."

Uit een peiling van Maurice de Hond in opdracht van Red Amsterdam in mei van dit jaar is gebleken dat een meerderheid van de Amsterdammers de haven liever niet verzelfstandigd ziet worden. Het nieuwe rapport van Policy Research geeft geen aanleiding om niet aan deze wens tegemoet te komen. Volgens Red Amsterdam-raadslid Roderic Evans-Knaup blijft er eigenlijk alleen een ideologische discussie over. "Wil je een kleine overheid die veel uit handen geeft of wil je een overheid die zeggenschap houdt over zaken die relevant zijn voor de gemeente? Wat ons betreft houden we zeggenschap over de haven zodat publieke belangen gediend kunnen worden."