Menswaardige oplossing voor tentenkamp Osdorp nodig

12 november 2012

Menswaardige oplossing voor tentenkamp Osdorp nodig

De gemeente moet met de uitgeprocedeerde asielzoekers van het tentenkamp van in Osdorp in gesprek gaan om tot een humane oplossing te komen. Een voorstel van GroenLinks en SP dat hiertoe opriep werd door de gemeenteraad gesteund, met uitzondering van de VVD. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "We kunnen de mensen uit het kamp niet aan hun lot overlaten, al helemaal niet in deze tijd van het jaar. De situatie is schrijnend en er moet een menswaardige oplossing voor komen".

tentenkamp Osdorp)

Sinds eind september heeft een groep uitgeprocedeerde asielzoekers haar tenten opgezet aan de Notweg in Osdorp. Een groeiend aantal mensen bivakkeert nu al anderhalve maand in weer en wind omdat zij niet terug willen of kunnen naar hun land van herkomst. Doordat de vorige regering opvang aan deze groep heeft verboden belanden veel uitgeprocedeerden op straat.

Volgens de SP is een menswaardige oplossing hoognodig. Ivens: "De regen en kou maken de het verblijf in het kamp inhumaan. Tegelijkertijd wordt ook de situatie in de buurt, die het al niet makkelijk had, onhoudbaar. Het kan echt niet langer doorgaan zo en wij roepen het stadsbestuur op samen met andere gemeenten en hulporganisaties te onderzoeken hoe er fatsoenlijke gemeentelijke opvang voor deze mensen geregeld kan worden."