Doe alles om huisuitzetting te voorkomen

4 december 2012

Doe alles om huisuitzetting te voorkomen

De SP in Zuid wil dat het stadsdeelbestuur er alles aan gaat doen om huisuitzettingen zoveel mogelijk tegen te gaan. Een oproep hiertoe werd door een ruime meerderheid van de deelraad gesteund. Fractievoorzitter Roya Moayyed: "Dankzij de crisis neemt het aantal huisuitzettingen weer toe. Dat is erg kwalijk want het is een drama wanneer mensen hun huis uit moeten. Het is goed dat het stadsdeelbestuur zich nu extra gaat inzetten om huisuitzettingen tegen te gaan."

Wanneer een huishouden in grote financiëe problemen is gekomen, kan dat er uiteindelijk toe leiden dat de bewoners op straat worden gezet. Nadat in de voorgaande jaren het aantal huisuitzettingen steeds was afgenomen, is er nu weer een stijging gaande. Deze huisuitzettingen zijn extra pijnlijk voor gezinnen met kinderen, aangezien die niets te maken hebben met de problemen waardoor het gezin het huis uit is gezet. Uitzetting heeft een heel slechte invloed op hun welzijn en schoolprestaties en dus hun toekomst.

De SP heeft het stadsdeel nu opgeroepen om na te gaan welke maatregelen er kunnen worden genomen om huisuitzettingen te voorkomen. Moayyed: "Hopelijk kan de stijgende lijn van het aantal huishoudens dat het huis uit moet, worden gekeerd. Vaak zijn de financiëe problemen van mensen erg complex en kan een goede aanpak mensen helpen. Stadsdeel Zuid is een rijk stadsdeel en moet daarom alles op alles zetten voor haar inwoners."