Geld ouderenzorg moet naar werkvloer

21 januari 2013

Geld ouderenzorg moet naar werkvloer

De SP wil dat het extra geld dat het Rijk heeft uitgetrokken voor de ouderenzorg naar de werkvloer gaat en niet besteed wordt aan extra managers. Gemeenteraadslid Van der Pligt: "Nu blijkt dat in De kleine Johannes, een zorginstelling waar onlangs veel misstanden zijn geconstateerd door gebrek aan personeel, een nieuwe manager is aangenomen. Daar wordt de werkdruk voor de medewerkers niet lager van." Uit onvrede over de werkdruk leggen werknemers bij Amsta nu het werk neer. Van der Pligt: "Dat lijkt me terecht want zij werken zich uit de naad en zien op de werkvloer niets terug van het geld dat hun werk moest verlichten."

In het Algemeen Dagblad stond dat uit onderzoek blijkt dat de werkdruk in de ouderenzorg onverminderd hoog is en dat zorginstellingen grote bedragen uitgeven aan onder meer consultants, managementcursussen en softwareprogrammatuur. De 370 miljoen euro die vorig jaar door het Rijk is uitgetrokken voor meer personeel in de ouderenzorg komt met andere woorden niet op de werkvloer terecht. Van der Pligt: "Ik wil van zorgwethouder Van der Burg weten waar de Amsterdamse zorginstellingen het extra geld aan hebben besteed. Of zij het ook aan andere zaken hebben uitgegeven dan was bedoeld."

De gemeente Amsterdam heeft samen met Amsterdamse zorginstellingen ruim een jaar terug een bestuurlijke ambitie vastgesteld. Het doel van die ambitie is dat in Amsterdamse verzorgings- en verpleeghuizen ouderen prettig wonen en waar voldoende, goed opgeleide medewerkers met plezier hun werk doen. Van der Pligt: "Dat doel lijkt bij lange na nog niet bereikt als Amsterdamse zorgmedewerkers gaan staken. De wethouder moet nu maatregelen nemen om de ambitie waar te gaan maken."