Geen Amsterdams geld voor nationaal inhuldigingsfeest

28 februari 2013

Geen Amsterdams geld voor nationaal inhuldigingsfeest

De SP vindt dat de gemeente Amsterdam geen bijdrage moet leveren aan het inhuldigingsfeest van koning Willem-Alexander op 30 april. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Dat deze inhuldiging in Amsterdam plaats zal vinden en samen gaat met een groot feest is logisch. Het is alleen een nationaal feest waarvan de inkomsten naar het Rijk en het bedrijfsleven gaan. Het is vreemd dat Amsterdam de kosten draagt van zoiets feestelijks, terwijl de stad ondertussen zelfs aan het bezuinigen is op het bestrijden van kinderarmoede."

De gemeente betaalt jaarlijks zo'n 4 ton voor Koninginnedag. Voor deze bijzondere editie wordt er zelfs ruim 7 miljoen uitgetrokken. Daar komen de kosten van de inzet van politie, ambtenaren en schoonmakers nog bij. Ivens: "Bij elkaar komen de kosten al snel op 10 miljoen voor dit feest. Twintig keer zoveel als een gewone Koninginnedag. Dit is onbegrijpelijk voor een feestdag die sober zou gaan verlopen."

Door de inhuldiging zullen veel mensen Amsterdam bezoeken. Dit zal leiden tot extra inkomsten van het bedrijfsleven en via de BTW zal ook het Rijk hiervan mee profiteren. De gemeentekas profiteert alleen van de extra hotelovernachtingen via de toeristenbelasting. Via sponsors hoopt de gemeente wel geld van het bedrijfsleven te ontvangen. Door zelf al garant te staan voor het gehele bedrag is het maar de vraag of dit veel zal opleveren. Ivens: "De hotels zitten met Koninginnedag gewoonlijk al bomvol. Deze speciale Koninginnedag levert voor de gemeente dan ook niets extra op. Leg daarom de rekening niet bij de gemeente neer."