Amsterdamse huurders moeten 180 miljoen Blokbelasting betalen

2 april 2013

Amsterdamse huurders moeten 180 miljoen Blokbelasting betalen

De Amsterdamse huurders zullen de komende vier jaar gezamenlijk 180 miljoen euro moeten betalen via de huurverhogingen van VVD-minister Blok. Dit berekende de Amsterdamse SP. Deze kosten komen bovenop de toch al hoge inflatie. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: “De rekening van de crisis wordt zo neergelegd bij mensen met een huurhuis. Dat is volslagen willekeurig en ronduit asociaal.” In reactie op de plannen heeft de SP een rekenmachine gelanceerd waarmee huurders kunnen berekenen hoeveel Blokbelasting zij moeten betalen.

Op basis van cijfers van de gemeentelijke Dienst Wonen Zorg en Samenleving over de inkomens van bewoners van sociale huurwoningen en cijfers over gemiddelde huurprijzen komt de SP tot de conclusie dat dit de Amsterdamse huurders de komende vier jaar 180 miljoen euro gaat kosten. Wanneer de inflatie wordt meegerekend betalen de huurders de komende vier jaar zelfs een huurverhoging van 420 miljoen euro.

Uit de berekeningen van de SP blijkt dat inkomens tot 33.614 gezamenlijk het grootste aandeel hebben in de Blokbelasting. Ivens: “Dat maakt de hele operatie bijzonder pijnlijk. Dit plan zou scheefwoners aanpakken, maar pakt vooral de mensen met weinig inkomen. Overigens is een stel dat allebei minimumloon verdient volgens minister Blok al scheefwoner. Te gek voor woorden en we laten het er niet bij zitten. Fatsoenlijk en betaalbaar wonen horen bij een sociaal Amsterdam.”

Wilt u weten wat de plannen van de regering voor u gaan betekenen en hoeveel Blokbelasting u gaat betalen? Gebruik de rekenmachine op de SP-website.

--------------------------------
Achtergrondinformatie

De regering van VVD en PvdA willen dat huishoudens in een sociale huurwoning extra huur gaan betalen. Voor huishoudens met een jaarlijks inkomen tot 33.614 per jaar is de huurverhoging inclusief inflatie 4%. Voor huishoudens met een inkomen tussen 33.614 en 43.000 is de stijging 4.5%. Huishoudens met een jaarinkomen van boven de 43.000 betalen 6.5% extra huur per jaar. Elk jaar stijgt de huur opnieuw met dit percentage, totdat uiteindelijk de maximum huur is bereikt. In Amsterdam is dat maximum voor de meeste woningen nog lang niet bereikt. In de berekeningen is gewerkt met een inflatie van 2,5%, het jaargemiddelde van 2012.